Del 17. Cinnamon firar 10 år. Läs grundaren Ninni Jonssons blogg varje vecka

Under de senare åren har skofackhandeln ökat i andel av återförsäljarna. Ju populärare våra skor blir hos konsumenterna desto mer rätt är Cinnamon i skobutikerna. Vi är väldigt måna om den fysiska handeln då vi anser att det är så som vårt sortiment säljs bäst. En bra sko är ju inte bra på alla fötter utan här krävs kunnig personal och ett möte med kund för bästa matchning. Cinnamon ligger ofta i övre prisspannet vilket ger mer pengar över per såld sko (vilket är helt nödvändigt för att driva butik idag) men även ett bredare prisspann i butiken så alla kunder kan få sitt.

Vi säljer inte via de stora webbutikerna för vi har valt att satsa på lokala handlare och vill inte skapa en ohållbar konkurrenssituation som ofta följer med deras stora generella rabatter. Vi vill att det ska vara unikt att köpa Cinnamon och detta är även något som ska ge återförsäljaren en unikitet.

I andra änden av återförsäljarspannet från OTA återfinns klädbutiker och lifestylebutiker. Här kommer Cinnamons skor i sitt rätta sammanhang med matchande kläder och snygga accessoarer och får till och med vara med på modevisningar. Cinnamon ger bra merförsäljning och slutkonsumenten kan få en handplockad och helmatchad outfit. Just det breda spannet av återförsäljare är jag väldigt glad över för på en OTA säljs inte skor som inte är bra för fötterna och en lifestylebutik skulle inte ta in varor som inte har rätt look! Detta tycker jag är beviset på att Cinnamon lever upp till affärsidén: Snygga skor som är bra för fötterna.

• lifestyle
  • modevisning