Circle K föräras priset för ”Bästa korvkiosk” av Korvakademien.

Circle K prisas av Korvakademien

I lördags stod det klart att Circle K föräras priset för ”Bästa korvkiosk” av Korvakademien. Priset delades ut av Jan Scherman under Göteborgs Korvfestival. Circle K var en av fyra vinnare som årligen koras i lika många kategorier.

Att Circle K tar korv på stort allvar råder inget tvivel om. 2021 utsågs kedjans korvmenyer till Sveriges bästa och nu kan alltså ytterligare en fin utmärkelse läggas till, nämligen som ”Bästa Korvkiosk – för utvecklande och bevarande av den svenska Korvkioskkulturen”.

- Vi är enormt hedrade att bli uppmärksammade i detta korvens finrum, som Korvakademien är. Det är det finaste kvittot vi kan få på att vårt hårda arbete och stora engagemang för korv verkligen märkts. Vårt materbjudande utgår i mångt och mycket från att erbjuda just goda och spännande korvupplevelser till våra kunder, säger Anna Pehrson, Kategoriansvarig för korv och annan varm mat på Circle K Sverige.

Korvakademien, Akademin för de sköna korvarna, bildades 1991 och har till syfte att höja korvens anseende samt öka utbudet av god korv i samhället. De delar årligen ut pris i fyra kategorier, nämligen Årets Korvkiosk, Årets Korvprofil, Årets Korvkrog och Årets Hederspris.

Circle K har under året jobbat extra intensivt med just området korv, bland annat genom att ta fram Korvkartan, en kartläggning över svenskarnas preferenser och attityder till korv på nationell och lokal nivå. Dessutom har de lanserat en Briskorv för att stötta Bris arbete med utsatta barn och unga och såklart den nya signaturkorven K Royal.

- K Royal är vår kronjuvel bland alla goda korvar vi erbjuder på station. Den mättar även de hungrigaste med sina 160 gram, och har en signaturdressing med smak av sourcream och bacon. Kronan på verket är den krispiga rostade löken med chimichurri, avslutar Pehrson.

Circle K:s vinnarmotivering:
      Att köpa sig en varm korv på vägen är en kär vana i vårt svenska korvätande. Under åren har utbudet utvecklats och funnit nya vägar. Idag har drivmedelsstationerna tagit en ny roll och erbjuder ett stort sortiment av snabbmat av olika slag, inte minst korv. Circle K har tagit korven särskilt mycket på allvar och utvecklat en expertroll inom korv i samarbete med bland andra Kocklandslaget och matpersonligeten Edward Blom. Man har också kartlagt svenska korvvanor och vilka korvar vi föredrar. Sortimentet är idag stort och nya varianter presenteras regelbundet. Kvalitet och svenska råvaror är riktmärken. Circle K säljer mer än 10 miljoner korvar per år. Allra flest vid 12.30 på fredagar.

För mer information, kontakta gärna:
      Olof Tidbeck, Senior Manager Marketing & Communication, Circle K Sverige
      Olof.tidbeck@circleksverige.com

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av. Var fjärde liter är förnybar och stationer med ultrasnabbladdare ökar snabbt med vår ambitiösa plan för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat som passar alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, hållbara biltvättar och spolarvätska på pump. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
      Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with  more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.