Statoil och Trygg-Hansa lanserar utbildning i sparsam körning

Statoil och Trygg-Hansa lanserar i dagarna en interaktiv utbildning i sparsam körning, SPARK, som främst riktar sig till Sveriges drygt 10 000 åkeriföretag. Genom sparsam körning kan en yrkesförare uppnå fyra till tio procent lägre bränsleförbrukning och motsvarande minskning av koldioxidutsläppen. – Klimatfrågan är vår viktigaste framtidsfråga och en utbildning i sparsam körning ger fler yrkesförare chansen att bidra till minskade utsläpp av klimatpåverkande gaser. Samtidigt minskar åkeriföretagens bränslekostnader, som i dagsläget ofta är den näst högsta kostnaden efter personalkostnaderna säger Tove Nörgård, biträdande försäljningschef på Statoil Transportmarknad. Den nya interaktiva utbildningen i sparsam körning, SPARK, är framtagen av utbildningsföretaget UVS i samarbete med Statoil och Trygg-Hansa, och bygger till stor del på film och animationer. I utbildningen får man bland annat lära sig att utnyttja fordonets egen hastighet och vikt, att planera körningen och att ha framförhållning i trafiken. Föraren kan utbilda sig enskilt, i sin egen takt, hemma framför datorn eller när det finns lite tid över på kontoret. – En utbildning i sparsam körning leder dessutom till minskad stress och minskade kostnader för reparationer, service och däckslitage. Många åkerier känner inte att de har råd att avvara sina förare för att låta dem gå på en traditionell kurs, men SPARK ger åkarna ändå möjlighet att få utbildade chaufförer i sparsam körning, säger Anders Wallstenius på Trygg-Hansa. Det är enkelt att komma igång med SPARK, den nya utbildningen i sparsam körning. Allt kunden behöver göra är att gå in på www.statoil.se/spark eller www.trygghansa.se/spark och beställa en licens. Priset per användare är från 675 kronor exklusive moms. För ytterligare information, kontakta: Tove Nörgård, biträdande försäljningschef Statoil Transportmarknad: 08-429 62 28, 070-429 62 28, ston@statoil.com Vivianne Habra, informatör Statoil: 08-429 64 18, 070-429 64 18, svstsvha@statoil.com Anders Wallstenius, risktekniker Trygg-Hansa Företagsmarknad: 08-693 23 92, 070- 323 27 84, anders.wallstenius@trygghansa.se