Statoils drivmedelsrapport 2010: Förnybara drivmedel minskade koldioxidutsläpp med 1,5 miljoner ton

Förnybara drivmedel minskade under 2010 Sveriges utsläpp av koldioxid med 1,5 miljoner ton, motsvarande 2,5 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Användningen av bensin minskade medan dieselanvändningen och andelen förnybara drivmedel ökade. Biogasanvändningen ökade med 38 procent och användningen av etanolbränslena E85 och E92 med 15 procent. Det framgår av årets upplaga av Statoils drivmedelsrapport ”Vad har vi i tankarna?” som presenteras i dag.

– En övergång till förnybara drivmedel och till allt mer bränslesnåla bilar bidrar till att minska trafikens klimatpåverkan. Ökningen av förnybara drivmedel är positiv ur klimatsynpunkt och visar att kunderna är medvetna om klimatfrågan, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Andelen förnybara drivmedel fortsätter att öka och utgjorde 5,7 procent av den totala drivmedelsanvändningen under 2010. Andelen diesel uppgick till 49,0 procent, en ökning med 8,6 procent jämfört med 2009. Användningen av bensin minskade under 2010 med 6,0 procent och utgjorde 44,9 procent av den totala drivmedelsanvändningen.

Användningen av förnybara drivmedel, det vill säga etanol, biogas och RME, minskade Sveriges utsläpp av koldioxid med 1,5 miljoner ton under 2010, jämfört med om bensin och diesel i stället hade använts. Det motsvarar 2,5 procent av de svenska utsläppen av växthusgaser.

Statoils drivmedelsrapport 2010 ”Vad har vi i tankarna?” ges ut för femte året i rad. Den sammanfattar tillgänglig statistik om den svenska drivmedelsmarknaden och om olika drivmedels klimatpåverkan. Nytt för i år är kapitlet ”Når vi målen?” där möjligheterna att nå EU och riksdagens mål illustreras baserat på de senaste årens utveckling. Tanken är att rapporten ska tjäna som en lättillgänglig källa till fakta om utvecklingen på den svenska drivmedelsmarknaden, med fokus på klimatfrågor.

Läs Statoils drivmedelsrapport 2010 ”Vad har vi i tankarna?”

För ytterligare information, kontakta:
Tove Grönkvist, informatör Statoil: 08-429 64 45, 070-429 64 45, tovgr@statoilfuelretail.com
Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil: 08-429 61 32, 070-429 61 32, shep@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är en del av Statoil Fuel & Retail ASA och ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Statoil Fuel & Retail finns i 8 europeiska länder. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedels stationer fördelade på ca 300  fullservicestationer och 400  automatstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig snabbmat, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrademärkt, biluthyrning, biltvätt och svanenmärkt spolarvätska på pump. . För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.