SVERIGEPREMIÄR OCH PRIS PÅ NYA CITROËN C3: DEN MÄNSKLIGA BILEN

Citroën lanserar en ny generation av C3. Den kommer att svepa som en frisk vind genom bilvärlden och utmärker sig genom att inte bara vara optimistisk, smart och bekväm utan även genom att vara mänsklig. Nya C3 karaktäriseras av ett piggt och glatt utseende där kunden har stora möjligheter att själv bestämma bilens färgkombination och utrustning. Bilen har Sverigepremiär 4 februari 2017 men det går att teckna order från 7 november. Lanseringspriset för instegsmodellen med bensinmotorn PureTech 82 utrustningsnivå LIVE är 119 900 kr.

Några nyheter i nya C3

Nya Citroën C3 är en mänsklig bil därför att den inte bara uppfyller kundens behov av att förflytta sig på ett säkert, miljövänligt och inte alltför kostnadskrävande sätt. Den ger sina åkande också gott om plats, god komfort och det där lilla extra - det som gör att föraren minns resan.

Det är Citroën Advanced Comfort®

Nya Citroën C3 erbjuder körkomfort på ett sätt som tidigare aldrig varit möjlig i segmentet under 4 meter. Till körkomforten hör att avskilja de åkande från yttre störningar såsom ljud och vibrationer, för att bringa känslan av att befinna sig i en kokong. Till interiörkomforten hör sedan att de åkande ska sitta bra och ha gott om plats samt att det ska finnas generösa förvaringsutrymmen (handskfack på 6,5 liter till exempel). Till användarkomforten hör ett smidigt handhavande av bilen med intuitiva funktioner, hjälpsystem för vardagsbruk och digital kontinuitet mellan passagerare och bil. Vidare tillför bilen tankekomfort genom att skapa lugn atmosfär i bilen och organisera informationen så att bara det som verkligen behövs visas.

Det är Citroën Airbump®

Det är oundvikligt att livet ger människor och deras bilar törnar ibland. I stadstrafik är bilar speciellt känsliga i nedre delen av dörrarna och därför har Nya Citroën C3 ett unikt skydd där. Det är en slags skyddande kuddar tillverkade av polyuretan med gott motstånd mot vardagens slitage i form av UV-ljus, vatten, åldrande och repor. Airbumpsen (tidigare sett på modellen Citroën C4 Cactus) är svarta men kommer ha en vit eller röd dekorationslinje.

Det är Citroën EAT6 = Efficient Automatic Transmission

Nya Citroën C3 är utrustad med den senaste generationens bensin- och dieselmotorer som uppfyller moderna krav på avgasrening och låg bränsleförbrukning. Merparten av motorerna har Stop&Start-system för renare luft i städerna och i vår kommer en sexväxlad automatlåda att vara tillgänglig i kombination med bensinmotorn PureTech 110. Detta är en traditionell automatlåda med hydraulisk momentomvandlare. Det är således olja som tar hand om kopplingsarbetet vilket minimerar underhållskostnaden och växlingstiden. Tillverkare är japanska Aisin, en av de främsta aktörerna när det gäller framtidens växellådor.

Mer om nya Citroën C3

Till bilens mjuka sidor hör att den inspirerats av arkitektur- och heminredningsvärlden för att fullända komforten och få de åkande att känna sig bekväma i en ombonad miljö. De främre platserna domineras av en 7-tums pekskärm vilket möjliggör att föraren kan få upp sin smartphone i helskärmsläge och använda multimedia. Till de hårda värdena hör ”Starthjälp i backe”som håller bilen i 2 sekunder om backen lutar mer än 3 %. Här finns backkamera och avåkningsvarnare om föraren passerar vita linjer på vägen utan att använda blinkers samt död-vinkeln-varnare. Och framför allt säger bilen till när det är dags för en kaffepaus. Allt för att de åkande ska kunna färdas så bekvämt och säkert som möjligt.

För fullständig prislista och mer pressinformation se bifogat material.

Video och bilder:
Användarnamn (I VERSALER): NOUVELLEC3
Lösenord (I VERSALER): NEWC32016

• citroën advanced comfort
  • nya c3
  • nya citroën c3

FSC Bilar AB är sedan 1 januari 2016 importör och generalagent för märkena Citroën och DS Automobiles i Sverige. Citroën finns representerade på ca 60 försäljningsställen och ett hundratal verkstäder fördelade över hela landet. Vårt huvudkontor ligger i Upplands Väsby.

CITROËN, som har ett nytt och brett modellprogram av både person- och lätta lastbilar, grundades år 1919 av André Citroën i Frankrike och har sedan dess gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Dagens Citroënbilar koncentrerar sig på ledorden design, komfort och användbar teknik. Citroën har 10 000 försäljnings- och serviceställen i över 90 länder och sålde 1,2 miljoner fordon under 2015. Dessutom har märket 8 världsmästartitlar för konstruktörer i WRC och två världsmästartitlar för konstruktörer i FIA WTCC från 2014 och 2015.