C-AIRCROSS CONCEPT: Färgstark suv med siktet mot framtiden

Citroën avtäcker idag C-Aircross Concept, en konceptbil med en ny tolkning av suv-begreppet med styrkan att våga vara annorlunda. C-Aircross Concept är ett exempel på Citroën Advanced Comfort och har ett rymligt samt luftigt passagerarutrymme med textiler i varma färger och med en teknik som underlättar vardagen. C-Aircross Concept kommer premiärvisas för världspressen på bilsalongen i Genève den 7-8 mars och ger en föraning om Citroëns offensiv inom suv-segmentet. C-Aircross Concept är en suv i B-segmentet och en viktig etapp i märkets produktstrategi, som också gått att se exempel på i nya C3 som hade Sverigepremiär i helgen.

Självsäker design
C-Aircross Concept skiljer sig från andra suvar genom sin moderna silhuett men också genom att ha en attityd full av kraft, originalitet och fräschör. Interiören ger en känsla av rymd där färger och materialval skapar en avspänd atmosfär.

Djärv färgsättning
Karossens blå kulör i stark kontrast mot detaljer i korallfärg ger ett lekfullt och positivt intryck och understryker bilens karaktär av frihet och rekreation.

Modern komfortkänsla
Dörrar utan mittstolpe och panoramaglastak ger en rymlig och ljus interiör samtidigt som det inbjuder till att göra resan till det stora äventyret. Vidare finns en enekrad ratt (i en klassisk Citroënanda) med förenklade reglage och en möjlighet att ladda sin smartphone via induktion. Sikten bakåt säkerställs genom en backkamera och att backspeglarna är utbytta mot videokameror.

Information till föraren ges på en 12-tums pekskärm som är placerad i mitten av den tygklädda instrumentbrädan och på en head-up-display i färg. Mittkonsolen sträcker sig ända till baksätet och innehåller ett antal praktiska förvaringsfack.

Kompakta yttermått
Längd 4,15 m, bredd 1,74 m och höjd 1,63 m.

Stark märkesidentitet
I likhet med Nya C3 har C-Aircross konceptet ärvt det självsäkra välvda frontpartiet med sin karaktäristiska ljussignatur i två nivåer. Dagsljusbelysningen i den övre delen är separerad från de lägre placerade huvudstrålkastarna. De tredimensionella bakljusen har en avancerad teknik med flytande ljus som också återfinns i de bakre sidorutorna och i taket.

Utpräglad aerodynamik
Stort arbete har lagts ned på bilens aerodynamik. Varje enskild yta på C-Aircross är utformad för lägsta luftmotstånd. För att ytterligare förstärka detta är konceptbilen försedd med luftintag i dörrarnas nederkant och en bakre diffusor.

”Go-anywhere nature”
C-Aircross sticker ut från mängden i en högt standardiserade suv-världen. Bilen är förberedd för äventyret och utrustad med svartlackerade stötupptagande block fram och bak samt kraftiga svartlackerade hjulhuskanter. För att ytterligare förstärka konceptbilens terrängförmåga är den utrustad med 18-tums skulpterade fälgar vilka antyder förhöjd markfrigång och hög off-road-kapacitet.

Video och bilder nås via:

Användarnamn (I VERSALER): CAIRCROSS0217
Lösenord (I VERSALER): 07CONCEPT

FSC Bilar AB är sedan 1 januari 2016 importör och generalagent för märket Citroën i Sverige. Citroën finns representerade på 75 försäljningsställen och ett hundratal verkstäder fördelade över hela landet. Vårt huvudkontor ligger i Upplands Väsby.

CITROËN, som har ett nytt och brett modellprogram av både person- och lätta lastbilar, grundades år 1919 av André Citroën i Frankrike och har sedan dess gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Dagens Citroënbilar koncentrerar sig på ledorden design, komfort och bränsleeffektiva motorer. Citroën har 10 000 försäljnings- och serviceställen i över 80 länder och sålde 1,1 miljoner fordon under 2016. Dessutom har märket 8 världsmästartitlar för konstruktörer i WRC och två världsmästartitlar för konstruktörer i FIA WTCC från 2014 och 2015.