Omslag "Yours". Foto: Albin Lager.

Listplacerad i USA - idag släpper Isak Danielson äntligen debutalbumet

“A mature and captivating voice in a young mans’ body.”

Lyssna här: https://song.link/album/i/1435965765

Isak Danielson var bara 14 år när han medverkade i X-Factors första och enda säsong i Sverige, tillsammans med artister som t ex Awa, Oscar Zia och Jens Hult. Redan då, 2012, överöstes Isak och hans röst med lovord. Isak slutade på en hedervärd tredje plats.

Efter X-Factor signades Isak som låtskrivare till ett stort förlag. Ganska snart upptäckte han att han inte riktigt var redo och bekväm i sin musikaliska kostym, och tog en paus för att hitta sig själv igen, både musikaliskt och på ett mer personligt plan.

Sakta men säkert återvände lusten att skriva och komponera igen. Isak började släppa låtar, som togs emot fint och han upptäckte att lyssnarna fanns kvar. Till dags dato har hans alster över 12 miljoner streams på Spotify.

Och så. In träder Maddie Ziegler.
Maddie är den unga dansaren i flera av Sias videos, som t ex "Chandelier". Våren 2017 deltog hon i en dansklass hos koreografen Talia Favia, som i sin tur hade hittat Isaks låt ”Ending” på nätet och tagit fram en koreografi till den. När Maddie sedan delade ett litet filmklipp från dansklassen på sin instagram - med 13 miljoner följare - tog det fart ordentligt. Det hela slutade med att två av deltagarna i förra årets säsong av amerikanska ”So You Think You Can Dance” dansade till Isaks låt. Isak får nu varje vecka klipp från olika danstävlingar och -klasser runt om i världen, där man dansar till ”Ending” och flera andra av hans låtar.

”Ending” hördes även sommaren 2018 i Marvel’s TV-serie ”Cloak & Dagger”, som här i Sverige sänts på HBO Nordic. I det åttonde avsnittet låg låten som en mjuk matta i hela den emotionella, fem minuter långa slutscenen. Det här gav Isak en ny våg av lyssnare från hela världen. Samma vecka som avsnittets sändes var ”Ending” den 120’e mest sökta låten via appen Shazam. Låten gav honom dessutom en tiondeplats på Hollywood Reporters Top TV Songs Chart juli 2018.

Efter två EP- och flera singelreleaser är det äntligen dags för Isak att släppa ett album. Det bär namnet ”Yours” och här finns de singlar han släppt under 2018, ”Broken”, ”Always” och ”I’ll Be Waiting” samt ytterligare 7 spår, som alla sätter det vokala i främsta rummet. Har man hört Isak Danielsons unika och omisskännliga röst en gång, glömmer man den inte i första taget. Den har dragit paralleller till både Anthony & The Johnsons och Hozier, men den står alldeles utmärkt för sig själv, något som albumet ”Yours” är ett ypperligt bevis på.

Kontakt:
Birgitta Haller | Big Is Promotion | 0739-847786 | birgitta.haller@bigispromotion.se