Concert for Climate

VÄRLDSPREMIÄR. Julian Lennon framför specialskrivna låten "Change" när Everland presenterar Concert for Climate i Stockholm den 4 juni

Julian Lennon, Grammy-nominerad sångare/låtskrivare och global filantrop, har skrivit och spelat in nya låten "Change" som han kommer att framföra för första gången på Everlands "Concert for Climate" i Stockholm den 4 juni.

Klimatkonserten är en del av amerikanska Everlands evenemang på Fotografiska 2-5 juni, i samband med FN:s program och firandet av årets Världsmiljödag. Everland kommer till Stockholm för att lansera The Forest Plan – ett förslag som visar hur det är möjligt att stoppa skogsavverkningen innan 2030.

Everland gav Julian Lennon i uppdrag att skriva en låt till en ny dokumentärserie, filmad av svenske fotografen Filip C. Agoo, om deras skogsvårdsprojekt i Sydostasien, Latinamerika och Afrika. Resultatet blev "Change" som Julian uppträder med på "Concert for Climate", en kväll under ledning av komikern och tv-personligheten Kodjo Akolor. Klimatkonserten kan livestreamas via Looped.

Registrera dig HÄR för att se livestreamingen av "Concert for Climate" den 4 juni.

Budskapet i låten går hand i hand med Julian Lennons arbete med The White Feather Foundation, som han grundade 2007, efter att ha blivit tillfrågad av Elders of The Mirning People att använda sin röst för att hjälpa till att bevara deras ursprungskultur.

Låten "Change" uppmanar människor att gå samman för att ta hand om vår planet:

We gonna Change…Change
Change the World Together.
You and I and everyone forever
We gonna Change…Change
Change the World Together
You and I and everyone forever…

Julian Lennon om "Change":

"When I learned about the impactful work happening at the forest conservation projects that Everland represents, which puts lndigenous rights and community investment at the center, I felt compelled to create a song for the series that would remind everyone of the vital need to protect nature. Forests are essential to maintaining life on earth and Indigenous people hold the key to safeguarding this most precious resource."

Under konserten kommer även andra framstående artister att göra sina röster hörda för att öka medvetenheten om det akuta behovet av att bevara naturen. Lineupen inkluderar, förutom Julian Lennon, även Julian Marley and The Uprising, Gennady, Raquel Bitton, Rusty Watson & The Legacy Singers with the Solid Gospel, och All Ways med Dara Hart och Josh Tosteson. Julia Butterfly Hill kommer att välkomna konsertgästerna via en unik videohälsning. Julia Butterfly är en amerikansk miljöaktivist som bodde i ett 55 meter högt, och ungefär 1500 år gammalt Redwood-träd i Kalifornien i över två år för att stoppa Pacific Lumber Company från att hugga ner det.

Everlands VD och medgrundare Gerald Prolman om varför han gav Julian Lennon i uppdrag att skriva en låt till dokumentärfilmen:

"In addition to being an extraordinary artist, Julian Lennon is a globally recognized humanitarian who has long been a strong advocate for forest conservation and Indigenous peoples' rights. We are most grateful and honored that he accepted our request to write an inspirational theme song for our forest conservation documentary series."

Climate for Concert hålls i samband med att FN sammankallar till det internationella mötet Stockholm+50 som inrättats för att hjälpa företag, aktivister och beslutsfattare att rapportera om de framsteg som görs för att förverkliga ambitionerna i FN:s mål för hållbar utveckling.

Om Everland
Everland representerar världens största portfölj av beprövade och kraftfulla skogsbevarande projekt i Sydostasien, Afrika och Latinamerika. Everland samlar skogssamhällen och företag för att gemensamt skydda några av världens viktigaste och mest sårbara skogar. Mer information om Everland HÄR.