Den 23 oktober invigs Hotell- och turismprogrammet i Sundsvall, ett samarbete mellan Clarion Hotel® Sundsvall och Realgymnasiet.

Invigning av Hotell- och turismprogrammet i Sundsvall

Totalt 93 ungdomar sökte sig till Hotell- och turismprogrammet i Sundsvall och 14 av dem är nu igång med sin utbildning på Realgymnasiet. Det var glädjande för branschen att intresset var så stort, anser Anna Borggren, hotelldirektör på Clarion Hotel® Sundsvall.

Måndag den 23:e oktober klockan 16.00 börjar den officiella invigningen av Hotell- och turismprogrammet i Sundsvall. Utbildningen är ett samarbete mellan Clarion Hotel® Sundsvall och Realgymnasiet där eleverna efter tre år erbjuds jobbgaranti på något av hotellen inom kedjan Strawberry.

– Det är ett samarbete som redan finns på flera orter i Sverige och vi är nu glada över att vi kan erbjuda utbildningen i Sundsvall, säger Anna Borggren, hotelldirektör Clarion Hotel® Sundsvall. Vi ser det som en unik möjlighet att få vara med att utbilda och visa eleverna hur det är att arbeta inom branschen.

Det är en treårig utbildning som innehåller både teori och praktik. Praktiken kommer att vara på just Clarion Hotel® Sundsvall.

– Det är fantastiskt att möta dessa engagerade elever som är intresserade av alla olika avdelningar på ett hotell. Sedan första dagen har de tagit oss med storm och det skapar en yrkesstolthet hos medarbetarna på hotellet när de får vara med och utbilda sina framtida kollegor. Eleverna ger oss väldigt mycket energi när de kommer med många nya idéer och synvinklar, säger Katarina Gälldin, Guest Service Manager på Clarion Hotel® Sundsvall:

Utbildningen visade sig vara populär, då totalt 93 personer sökt de 14 platserna.

– Till första årskurs så hade vi 93 sökande vilket är långt över våra förväntningar, säger Anneli Harrvik, rektor på Realgymnasiet. Vi hade planerat för 12 platser med ökade med två platser till för att ge ytterligare plats till några sökanden. Till nästa år kommer vi se till att ta in fler.

Visita ser ett ökat intresse för Hotell- och tursimprogrammet i hela Sverige, och tror på att förena skolan med näringslivet under utbildning.

– Otroligt glädjande att se ett sådant söktryck till Hotell- och turismprogrammet i Sundsvall. En glädjande trend som vi även ser i resten av Sverige, och då i framför allt skolor som är certifierade. Att skola och näringsliv kommer ihop och samarbetar är viktigt för att eleverna ska få rätt verktyg och kunskaper. Kompetensförsörjningen är en av Visitas viktigaste frågor och besöksnäringens största utmaning, där Sundsvall och de certifierade skolorna nu kan vara ett gott exempel på hur just skolan och näringslivet kan vara en del av lösningen, säger Magnus Draheim Kling, Regionansvarig för Visita Norrland.

Eleverna fick under en dag berätta om sina drömjobb, detta är vad de bland annat sa:

– Jag är inte helt säker men någonting inom service och bemötande. Därför tycker jag den här linjen är bra för att jag får träna mycket på det och bli bättre på det. Jag är lite inne på att jobba som bartender för att det låter roligt och jag får testa det under utbildningen. Så jag kanske vet efter det om det är något för mig, säger eleven Karin Hellqvist Eckman.

– Jag har inget specifikt drömjobb. Så länge jag får jobba med service och andra människor, säger Benjamin Granlund.

– Jag vet inte riktigt än, men jag valde programmet för att jag gillar att jobba med människor, säger studenten Vera Nordlöf.

Den 23 oktober invigs programmet efter följande program:

Plats: Clarion Hotel Sundsvall
Tider:
15.30 Pressträff med deltagare i panelen och elever i programmet
16.00 Paneldebatt: Så löser vi kompetensförsörjningen inom hotell och besöksnäring
16.30 Bandklippning med tal
16.40-18.00 Mingel

Panel

Linda Edlund – besöksnäringsstrateg, Region Västernorrland
Karin Svingstedt – förmedlare till start av samarbete i Sundsvall mellan Strawberry och Realgymnasiet
Gunnel Åhlund – kompetensförsörjningsstrateg, Sundsvalls Kommun
Katarina Gälldin – ansvarig handledare, Clarion Hotel Sundsvall
Anna Borggren – general manager, Clarion Hotel Sundsvall
Anneli Harrvik – rektor, Realgymnasiet
Jonna Vikman – hotellärare, Realgymnasiet
Magnus Draheim Kling – regionansvarig Visita Norrland
Björn Wigge – tf Näringslivs- och tillväxt chef Sundsvall kommun

OM CLARION HOTEL® SUNDSVALL

Clarion Hotel® Sundsvall är ett hotell med vibrerande atmosfär, beläget intill Selångersån.Här finns 270 hotellrum, 9 mötesrum och festvåning. På hotellet finns även Elements Spa som erbjuder en unik wellnessupplevelse och behandlingar i en modern miljö och en takpool. Högst upp hittar man restaurang och skybar Nòr, ett brasserie med lokal förankring.