På väg mot framtidens fordon: AGM-batterier på Clarios produktionslinje. Foto: Clarios

På väg mot framtidens fordon: Clarios Batteriteknik driver fordonsindustrin framåt

Clarios erbjuder en heltäckande produktportfölj för framtida marknadsutvecklingar där 12-voltsbatterier spelar en kritisk roll i uppfyllandet av bränslebesparings- och hållbarhetsmål och som tillför energi till säkerhets- och hållbarhetsrelaterade funktioner i hybrid- och elbilar.

Europeiska unionens mandat om klimatneutralitet 2050 har skiftat fokuset till nästa generations fordon, däribland start-stopp-, hybrid- och elbilar. Detta ökade fokus har även framhävt batterisystemet och det väsentliga stöd det erbjuder marknadskrafter som formar industrin.

Med sin kompletta portfölj av fordonsbatterier, är Clarios perfekt positionerad för att stödja hållbarhetsstrategier för såväl OE-tillverkare som kunder på eftermarknaden inom alla fordonsbranschens drivsystem.

Elbilar behöver 12-voltsbatterier

El- och hybridbilar kommer utrustade med ett avancerat 12-voltsbatteri vars uppgift är att hantera ökade belastningar och kritiska säkerhetsfunktioner. 12-voltslösningar stödjer elsystemet när huvudbatteriet stängs av eller går sönder.

Om högspänningskretsen skulle brytas kan batteriet hålla igång viktiga funktioner som till exempel servostyrning, belysning och bromsservo. Idag utrustas årligen omkring 90 miljoner nya bilar världen över med en 12-voltslösning.

I takt med att förare nyttjar nya metoder för kontroll av automatisk fordonsövervakning och körsystem kommer även efterfrågan på avancerade energilösningar för lågspänningssystem att öka.

”De rådande trenderna inom fordonsindustrin – fokuset på elbilar och självkörande bilar – ger vårt företag medvind”, säger Olaf Dieleman, teknikchef för EMEA på Clarios. ”Därför är våra batterier redan i dag designade för att stödja elektriska fordon, inklusive självkörande bilar, och har tillräckligt med reservkapacitet för att försörja även framtida förbrukare.”

AGM- och EFB-batterier för befintliga och framtida fordonstyper

AGM- och EFB-batterier (batterier med absorberande glasfibermatta respektive vätskefyllda batterier) står för en väsentlig del av Clarios portfölj, då dessa fortsätter att vara populära i fordon med förbränningsmotorer. I dag är över 90 % av alla nya fordon i Europa utrustade med bränslebesparande start-stopp-teknik. 80 % av nya start-stopp-fordon är utrustade med ett AGM- eller EFB-batteri från Clarios.

Dessa siffror kommer tveklöst att stiga i takt med att start-stopp-systemet blir standardteknik i såväl originalutrustning som på eftermarknaden.

Start-stopp-tekniken är, som den drivande kraften bakom befintliga miljöinitiativ, väsentlig för bränslebesparing. Konventionella batterier kan inte leverera den energi som krävs under start-stopp-momentet eftersom deras cykellivslängd reduceras när laddningsnivån underskrider 80 %.

Det faktum att Clarios AGM- och EFB-batterier har tre gånger så lång livslängd som konventionella batterier gör dem till det perfekta valet i nuvarande och framtida bilar med höga energibehov.

En hållbar framtid kräver hållbara lösningar

Industriutvecklingar och nya applikationer har resulterat i ett ökat antal batterier på den globala arenan. Med anledning av denna ökade efterfrågan har Clarios tagit på sig ansvaret att utveckla effektiva arbetssätt vad gäller ansvarsfull användning, återvinning och återanvändning av batterimaterial.

Blysyrabatteriet är världens mest återvunna konsumentprodukt, med en högre återvinningsgrad än papper, kartong och glas. Clarios har tillsammans med sina kunder och samarbetspartner tagit fram ett banbrytande, slutet insamlingssystem för design, utveckling, återanvändning och återvinning av fordonsbatterier i syfte att ta fram effektivare och mer hållbara lösningar för energilagring. Då batterierna har designats för att möjliggöra återanvändning av 99 % av materialen som används för att tillverka batteriet kan Clarios således göra nya batterier av gamla.

Clarios är världsledande på området för avancerad energiförvaring. Vi jobbar med våra kunder för att uppfylla de ökande marknadskraven på smartare applikationer på global nivå. Vår 16 000 man starka personalstyrka utvecklar, tillverkar och distribuerar en portfölj med ny batteriteknik för praktiskt taget alla fordonstyper. Teknik som levererar unikt hållbar prestanda för nästa generations fordon och erbjuder pålitlighet, säkerhet och komfort i vardagen. Vi skapar mervärde längs hela leveranskedjan och bidrar till utvecklingen av samhällena vi tjänar och planeten vi alla bor på.

Som en av undertecknarna av FN:s Global Compact 2020 är Clarios djupt engagerad i att anpassa våra strategier och vår verksamhet efter universella principer som fokuserar på mänskliga rättigheter, arbetskraft, miljö och antikorruptionsfrågor.

Clarios är ett dotterbolag till Brookfield Business Partners, ett affärsservice- och industriföretag vars fokus är på att äga och driva högkvalitativa verksamheter som gagnas av hinder för inträde på marknaden och/eller låga produktionskostnader.