Inspirerande placering av Classicum Serralux Classic Mur hos Aster Trädgårdsdesign.

Så blir ditt växthus en självklar del av din Trädgård!

Det bästa sättet att få ut så mycket som möjligt av ett växthus är att få det att smälta in och bli en självklar del av den övriga trädgården. En plats som uppskattas och används av hela familjen, ett grönt extra rum som kan användas till mycket mer än att bara odla!

Det lämpligaste sättet att integrera ditt växthus beror på flera faktorer. Stilen och placeringen kan vara avgörande, inte bara för det som du vill odla i det, utan även för andra användningsområden. Växterna och inredningen i ditt växthus kan antingen följa samma stil som övriga trädgården, eller utgöra en bjärt kontrast mot resten av tomten – och ja, det gäller även poolen och dammen, om du skulle ha en.

Ett extra bonus av att bygga ett växthus på tomten är att det ökar värdet på din fastighet, som en attraktiv detalj för potentiella framtida köpare.

Var växthuset bör placeras

Placeringen av ditt växthus eller orangeri kan i stor utsträckning påverka hur du kommer använda det. Var därför noga med att planera och välja ut en lämplig plats där du vill bygga.

Växthuset kan antingen byggas som ett extra rum eller en förlängning av bostadshuset, monteras mot en yttervägg, eller vara en helt fristående konstruktion.

Som du säkert förstår finns det för- och nackdelar med alla placeringar.

Placering av växthus: för- och nackdelar

Växthus som utgör tillbyggnader av huset och de växthus som byggs mot en vägg har liknande för- och nackdelar.

En fördel är att de ofta blir billigare eftersom de är lättare att bygga och kräver mindre material än ett fristående. Detta beror på att den befintliga husväggen i stor utsträckning hjälper till att hålla upp växthusets konstruktion.

En annan fördel är att de kan var lättare och mer ekonomiska att underhålla. En nackdel är att de släpper in mindre ljus än en fristående konstruktion med fyra glasväggar.

Några av fördelarna med ett fristående växthus är att de kan placeras nästan var som helst i trädgården, och att de släpper in mycket solljus. Den högre kostnaden av att bygga och underhålla dem kan förstås vara en nackdel.

Ett växthus bör placeras där det får sol hela eller åtminstone större delen av dagen, exempelvis vid en vägg som är riktad åt söder. Om du bor på en blåsig plats – exempelvis vid havet eller på en öppen slätt – bör du överväga att bygga det på ett vindskyddat ställe och se till att växthuset är stormsäkrat.

Med ovanstående i åtanke är det dags att kasta en ny blick på trädgården. Kanske vet du redan nu vart växthuset ska stå någonstans? Vi på Classicum hjälper gärna till i din planering inför ditt växthus.

Text: Ida Ohlsson