Vad behöver man egentligen tänka på innan man bygger ett uterum och vad skiljer dessa åt från att bygga t.ex. ett växthus eller orangeri?

5 vanliga frågor om uterum - Karin på Classicum svarar!

Ett uterum kan användas året om och på många olika sätt – det finns oändliga möjligheter till både utformning och användningsområden. Det är helt upp till dig!  Men vad behöver man egentligen tänka på innan man bygger ett uterum och vad skiljer dessa åt från att bygga t.ex. ett växthus eller orangeri? För att få svar på de här frågorna och mycket mer ger Classicums kunniga rådgivare, Karin, några tips på vad du kan tänka på om du funderar på att bygga ett uterum!

Vad är skillnaden på växthus, orangeri och uterum?

På Classicum har vi valt att kalla våra enkelglaskonstruktioner för växthus och orangerier. Anledningen att vi kallar en del av modellerna för orangeri, är för att vi tycker att vissa former av våra växthusmodeller, tex de T-formade växthusen, har bra förutsättningar för att bygga sitt orangeri. Men du kan använda vilken modell du vill för att skapa ditt helt egna orangeri – i enkelglas eller som ett isolerat system.

Du kan också skapa ditt orangeri i en isolerad konstruktion, det vi på Classicum kallar isolerat uterum eller vinterträdgård. Skillnaden är att i våra isolerade uterum och vinterträdgårdar förblir det ett mer behagligt klimat året om, oavsett årstid. Dessa rum har alla förutsättningar till att uppskattas och användas året runt, till julfirandet, till nyårsfesten, likväl som till påskbordet eller sitta och läsa semesterromanen på sommarkvällarna.

Classicums uterum produceras av ett familjeföretag i Wales. Det tar ungefär 10 veckor att få uterummet levererat. Systemet är helisolerat och underhållsfritt, och kommer hålla i flera generationer framöver!

Vilka fördelar finns det med att välja ett isolerat uterum?

Till skillnad från de enkelglasade konstruktionerna så erbjuder ett uterum eller vinterträdgård ett bredare användningsområde, eftersom rummet går att använda även de kallare månaderna på året. Ett isolerat uterum ger dig möjligheten att njuta av din trädgård även när vinterkylan smyger sig på och du bjuder in till glöggmingel under stjärnorna i ditt uterum.

Om man är ute efter ett rum eller ett litet hus som ska vara till för umgänge eller medelhavsväxter året om, är uterum eller vinterträdgård rätt val. Det blir en naturlig förlängning av det befintliga huset, ett eget rum att njuta av året om!

Vilka olika modeller av uterum finns det?

Melbourne, standardpaviljong

Classicum har ett brett sortiment av olika typer av isolerade uterum och vinterträdgårdar. Dessa brukar vi dela upp i standardpaviljonger och kundanpassade uterum. Våra standardpaviljonger (färdiga uterumspaket) gör det lite enklare för dig att välja modell på uterummet om du önskar det, eftersom de finns i ett begränsat antal storlekar och utföranden.

Vill du däremot ha lite mer fria händer vad det gäller uterummet utseende, storlek och färg på in- och utsida, kan vi istället rekommendera våra kundanpassade uterum. Vi kommer gemensamt fram till en lösning speciellt till dig för att passa din husstil. Dessa går att skräddarsy efter dina specifika önskemål och möjligheter. Här kan du välja form och storlek på din vinterträdgård, flera olika typer av tak, färger, spröjs t.ex. och andra typer av anpassningar.

Kundanpassade Tudor uterum har pulpet tak

De kundanpassade uterummen skissas upp i ett CAD-likande 3D-program av våra rådgivare för att visualisera och rita upp en bild av hur ditt framtida uterum kan se ut. Självklart finns det även här standardmodeller som kan vara bra att utgå ifrån, och sen forma till just det du vill ha.

Vad är viktigt att tänka på när man bygger uterum?

Oavsett om du bygger ett isolerat uterum, orangeri eller växthus är planering ett avgörande steg. Några av de viktigaste sakerna som du bör fundera över är:

1. Bygglov – Innan bygget sätter igång på riktigt så måste du se till så att du har fått rätt på vilka regler som gäller för detta och att du har fått bygglov om det skulle behövas. Läs mer om bygglov här.
  2. Placeringen – Vill du att uterummet ska vara anslutet till huset? Då blir det enkelt att duka upp till middag och annat trevligt. Om det istället placeras ute i din trädgård så kommer du närmre den och kan även njuta av skyddat från väder och vind i din trädgård under en längre tid på året.
    Om man vill ha en extra yta och bygga ut boningshuset och komma närmare din trädgård. Du får mer yta att umgås på, kan man till exempel bygga i anslutning till köket och då kan rummet används som en matsal. Det blir enkelt och lättillgängligt och familjärt! Läs mer om placering av glasade rum här!
  3. Klimat – Eftersom våra dubbelglasade konstruktioner bör placeras på en isolerad platta så går det fint att värma upp dem och använda dem även de allra kallaste dagarna på året. Många har värmeslingor i golvet eller varför inte ha en vedkamin att värma sig framför, när snön faller runt omkring ditt glasade rum?
  4. Ventilering – Precis som att du vill hålla uterummet varmt och skönt under vintermånaderna, vill man hålla det svalare under sommarhalvåret. Därför är det viktigt att tänka på ventileringen. Ett antal vädringsfönster/sidofönster behövs alltid och till exempel kan man sätta in mer än en dörr för att kunna vädra igenom snabbt. Takfönster är vanligare på oisolerade växthus och orangerier. Om man väljer ett glastak så har det fördelen att det är värmereflekterande.

Vad finns det för tillval för uterum?

Det finns en flera olika tillval att välja mellan vad det gäller utseende på ditt isolerade uterum eller vinterträdgård, du kan helt enkelt göra det unikt och skräddarsytt för dig. Till exempel kan du välja att bygga uterummet på en mur, för ett lite mer rustikt intryck. Dessutom hjälper en mur även till att bevara värmen och ger en härlig ombonad känsla. Konstruktionen kan du anpassa och välja mellan flera olika färger, allt från gråa toner, vår svartbruna Beckbrown till den vackert grågröna Chartwell green. På så sätt kan du matcha din vinterträdgård med ditt hus, eller låta det smälta in i omgivningarna i din trädgård om du hellre vill det.

Kundanpassat Somerset i färgen ”Chartwell Green”

Behöver du hjälp i din planering?

Mitt tips inför första mötet, är att du ska ta med ritningar och foton på ditt hus och den plats där du planerar att uterummet ska stå. Det är bra både om du planera att bygga ihop uterummet med huset, men också för att se vilka attribut från ditt hus vi kan matcha uterummet med.

Hoppas vi har gett dig lite mer klarhet och inspiration var du ska tänka på inför köp av uterum. Har du fler frågor och funderingar kan du spana in vår sida för vanliga frågor och svar. Annars, tveka inte på att kontakta oss och boka in en kostnadsfri rådgivning så hjälper vi dig i planeringen av ditt glasade rum! Classicum erbjuder alltid kostnadsfri rådgivning med våra kunniga rådgivare för att guida dig på vägen mot ditt nya favoritrum i glas. För våra isolerade konstruktioner erbjuder vi även 3D-ritningar i ett CAD-liknande program för att du ska får en bild av hur ditt hus kommer kunna se ut! Du är även varmt välkommen att besöka någon av våra visningsträdgårdar för att se konstruktionerna på plats och för att prata med någon av våra rådgivare.