Nu blir det höstfest på besöksmålet Classicum Växthus med pumpajakt, inspirerande föreläsningar, workshop för att skapa minnesvärda dekorationer av växter samt kurs för de som vill lära sig dreja. Kända inspiratörer delar med sig av sina kunskaper.

Höstfest, pumpajakt och inspirerande aktiviteter på Classicum

Nu blir det höstfest på besöksmålet Classicum Växthus med pumpajakt, inspirerande föreläsningar, workshop för att skapa minnesvärda dekorationer av växter samt kurs för de som vill lära sig dreja. Kända inspiratörer delar med sig av sina kunskaper, medan det blir pumpajakt och kul för de små.

I Kabbarp, 15 minuter norr om Malmö, finns Classicum Växthus med en unik stor utställning med orangerier, glasade rum, växter, butik med inredning och allt som kan behövas för odling, trädgård och inredning av det glasade rummet. Dessutom serverar Segers Söta lunch, brunch och fika i det ljusa orangeriet med utsikt över slätten.

- Hösten är en härlig tid i trädgård och i växthus och vi vill inspirera och dela med oss av den höstglädje som vi känner. Därför har vi ett späckat program med kända kreatörer med tips och råd i mängder för de stora. För de små blir det pumpajakt och pumpakarvning, säger Anna Bertland, VD för Classicum Växthus.

Mellan den 27 och 29 oktober bjuds det till ”Höstfest och Inspirationshelg på en varmare plats”. Butik, café och utställning är fylld med inspiration och tips. Pumpakarvning och pumpajakt i trädgården gör att utflykten bli kul för de små besökarna.

Bosse Rappne - ”Livet i det glasade rummet”.

Redan under torsdagskvällen börjar inspirationen spira i Kabbarp när den kända trädgårdsmästaren Bosse Rappne kommer för att ge tips och idéer på temat ”Livet i det glasade rummet”. Trädgårdsmästaren och Tv-profilen Bosse Rappne är bland annat är känd från Slottsträdgården Ulriksdal i Stockholm där han är uppvuxen i fortfarande driver handelsträdgården.

Lotta Sjöberg - prova på drejning och kavling

På lördagen den 28 oktober håller ölandskeramikern Lotta Sjöberg keramikkurs med drejning och kavling i ett av Classicums växthus i den inspirerande utställningen.

Johanna Bank – ”Noventtalvor” med evighetsblomster

Mörkret lägger sig men i november men advent hägrar med ”novent”. Den 12 november finns det möjlighet att skapa tavlor och kransar med kvistar, eterneller och perenner. Blomsterodlaren och kreatören Johanna Bank håller workshop på temat att skapa ”Tavlor med evighetsblomster”. Här lärs kransteknik ut samt vilka blommor och gräs som lämpar sig för att torka och hur man gör för att de ska behålla färg och form.

För mer information samt anmälan till de olika inspirationsaktiviteterna:

Läs mer om höstens aktiviteter här: https://classicum.se/visningtradgardar/workshop-event/

För ytterligare information kontakta Classicums vd Anna Bertland, telefon 0705 73 27 22

Classicum Växthus AB grundades 1993 och har idag 17 anställda. Classicum har utställningar i Kabbarp, Solna och under 2019 öppnades även en mindre utställning i Skara genom en samarbetspartner. Personalen i företaget har olika bakgrund och utbildning, för att komplettera varandra väl och många har intresse och erfarenhet av trädgård och odlingsteknik i växthus, en del med utbildning från Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp. Hög kompetens hos medarbetarna och stort engagemang är en viktig ledstjärna i bolaget. Se mer på www.classicum.se

Instagram: classicum.se | Facebook: Classicum Växthus AB | Pinterest: Classicumvxthus