Anna och Daniel Bertland samt Staffanstorps kommuns Christian Sonesson som klippte bandet vid Classicum Växthus invigning.

Skånes nya smultronställe Classicum Växthus öppnar under påskveckan

Idag invigdes Classicum Växthus nya utställning och unika besöksmål i Kabbarp, Staffanstorps kommun. En 4 500 kvadratmeter stor mötesplats och utställning med inspiration och tips för trädgårdens alla rum. Staffanstorps kommuns Christian Sonesson, klippte bandet och från den 12 april är det öppet för allmänheten med ett späckat program under påskveckan.

I Kabbarp har 30 växthus, orangerier och isolerade uterum byggts upp i en unik utställning. Här kan besökarna inspireras av olika inredda miljöer, storlek, färg, form och stil på de glasade rummen, både utomhus och inomhus. Det finns även en butik med inredning, växter, krukor och tillbehör för hem, odling och trädgård. I sommar öppnas ett kafé med utsikt över de skånska vidderna. Redan under påskveckan finns lunch, fika och glass att köpa och njuta av i den vackra trädgården. För de små finns äggmålning, tipspromenad och lek i trädgården att roa sig med.

- Vi vill med vår satsning erbjuda något unikt, som inte finns idag. Vi har byggt upp en inspirerande utställning av våra glasade rum i en härligt grönskande miljö. Kombinationen med butik och kafé i våra fantastiska orangerier ger plats att finna idéer, kunskap och få den genuina känslan för det glasade rummet. Vår ambition är att Classicum ska bli ett av Skånes många smultronställen, säger Anna Bertland, VD för Classicum Växthus.

Flera kända profiler som Gunnel Carlsson, Kajsa Vildängen, Lotta Sjöberg, Johanna Bank och Louise Bondebjer har inrett inspirationsväxthus i Kabbarp. De kommer även att finnas på plats med olika aktiviteter under påskveckan och senare i vår.

I Gunnel Carlssons växthus odlas det direkt ner i backen och mycket inspiration och kunskapsförmedling kring odling utlovas. Kajsa Vildängen har, förutom inredningen av ett växthus, designat köksträdgården och kommer att hålla flera workshops tillsammans med Gunnel under året. Kajsa har dessutom varit delaktig i designen och uppbyggnaden av den vackra utställningsträdgården. Lotta Sjöberg har tagit fram en keramikserie till Classicum och kommer senare i vår hålla drejningsworkshops på Classicum. Johanna Bank kommer att öppna snittblomsodling på Classicum med möjlighet till självplock i blomsterhav samt bukettförsäljning efter vad säsongen har att erbjuda.

- Det är fantastiskt att så många olika samarbeten växer fram. Vi vill att Classicum blir en mötesplats där det händer inspirerande saker hela tiden. Ett utflyktsmål. En destination. En varmare plats helt enkelt, säger Anna.

Läs mer om öppningsveckan, programmet för veckan och aktiviteter under påskveckan: https://classicum.se/oppningsvecka/

Classicum Växthus AB grundades 1993 och har idag 17 anställda. Classicum har utställningar i Kabbarp (under uppbyggnad, smygöppnar 5 mars), Solna och under 2019 öppnades även en mindre utställning i Skara genom en samarbetspartner. Personalen i företaget har olika bakgrund och utbildning, för att komplettera varandra väl och många har intresse och erfarenhet av trädgård och odlingsteknik i växthus, en del med utbildning från Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp. Hög kompetens hos medarbetarna och stort engagemang är en viktig ledstjärna i bolaget. Se mer på www.classicum.se

Instagram: classicum.se | Facebook: Classicum Växthus AB | Pinterest: Classicumvxthus