Segers Söta har öppnat café och lunchrestaurang på Skånes smultronställe Classicum Växthus i Kabbarp utanför Staffanstorp. På bilden Classicums Daniel och Anna Bertland, konditor Glenn Sjögren samt Maria och Marcus Seger.

Segers Söta lyfter smakerna hos Classicum Växthus i Kabbarp

Segers Söta har öppnat café och lunchrestaurang på Skånes smultronställe Classicum Växthus i Kabbarp utanför Staffanstorp. Samarbetet med Segers Söta, med Maria och Marcus Seger vid rodret och konditorn Glenn Sjögren gör Classicum till ett fulländat utflyktsmål med en 4 500 kvadratmeter stor mötesplats och utställning med inspiration för trädgårdens alla rum.

- Det känns oerhört roligt att det är Segers som öppnar hos oss. De har en genuin och äkta kärlek till det närodlade och kulturen i våra respektive bolag matchar varandra väl. Vi har många idéer som vi under året kommer att förverkliga tillsammans, säger Classicum Växthus VD Anna Bertland.

Segers Söta kan man njuta av mat med närodlade råvaror, inte minst från Kabbarps trädgård ett stenkast bort. På menyn finner man sommartallrikar, matiga sallader, varma mackor och vackra bakverk som kan njutas till lunch och fika i Classicums orangeri och i trädgården. Segers söta kommer även att ha catering till högtider och bröllop. Maria och Marcus Seger blev nyligen utsedda till Årets Unga Företagare i Skåne för sin cateringverksamhet.

- Att få möjlighet att öppna ett café i Classicums unika miljö på skånska slätten känns oerhört roligt och skapar enorma möjligheter. Jag och Marcus ser fram emot att vidareutveckla vår verksamhet på denna magiska plats, säger Maria Seger.

Konditorn Glenn Sjögren har lockats ner från Stockholm och är ansvarig konditor på Segers Söta på Classicum Växthus:

- Det känns väldigt spännande att få komma till Skåne och jobba på en så vacker arbetsplats som Classicum Växthus i Kabbarp, säger Glenn Sjögren.

I Kabbarp har utställningen av växthus, orangerier och uterum varit öppen i två månader. Butiken är fylld av medelhavsväxter, livsstilsprodukter och inredning för hem, trädgård och glasade rum. Utflyktsmålet har redan blivit populärt med många återvändande gäster och i juli drar blomsterodlaren och kreatören Johanna Bank, med företaget Blomsterkraft, i gång självplock av blommor i Classicum Växthus vackra omgivning i Kabbarp.

- Att skapa ett utflyktsmål där människor i alla åldrar kan njuta av välsmakande mat och fika i en unik miljö där vi även förmedlar kunskap, inspiration kring allt som rör det glasade rummet har varit visionen med vår satsning i Kabbarp. Här skall finnas något för alla oavsett om man är ute efter en promenad i vår vackra trädgård, sitt blivande favoritrum i glas, odlingsråd, kvalitetsprodukter för hem och trädgård, smycken till konfirmationen eller helgens gåbortpresent, avslutar Anna.

Läs mer om Segers Söta – www.segerssota.se

Classicum Växthus AB grundades 1993 och har idag 17 anställda. Classicum har utställningar i Kabbarp (under uppbyggnad, smygöppnar 5 mars), Solna och under 2019 öppnades även en mindre utställning i Skara genom en samarbetspartner. Personalen i företaget har olika bakgrund och utbildning, för att komplettera varandra väl och många har intresse och erfarenhet av trädgård och odlingsteknik i växthus, en del med utbildning från Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp. Hög kompetens hos medarbetarna och stort engagemang är en viktig ledstjärna i bolaget. Se mer på www.classicum.se

Instagram: classicum.se | Facebook: Classicum Växthus AB | Pinterest: Classicumvxthus