Jennie Strinnhed, ASTER Trädgårdsdesign nominerades med sin lummiga och personliga trädgård.

Trädgård med växthus från Classicum nominerad i "Årets Uterum" by RUM 2021

För åttonde året i rad delas den prestigefyllda utmärkelsen ”Årets uterum” ut på Swedish Design Awards by RUM 2021. Det är med stolthet som vi på Classicum kan presentera att en av våra kunder finns med bland de tre nominerade. Det är trädgårdsarkitekt Jennie Strinnhed, som driver företaget ASTER Trädgårdsdesign AB.

Juryns nominering lyder: En maximalt utnyttjad trädgård – relativt liten men fullt och smakfullt möblerad. Den framstår nästan som en paradvåning, dock familjär och hemtrevlig. En strikt rumsindelning som aldrig blir vass eller kantig och som utöver häckar och rumsavdelare i bok, innehåller en rejäl dos romantik. Här finns öppna rum, slutna rum, förbindelserum och ätbara rum. Infrastruktur i form av mjukt vindlande gångar, lagda med marktegel, skiffer, grus eller trä. Samt växthus och pool. Allt skapat utifrån omtanken att alla ska trivas – vuxna, barn, träd, växter, hundar, fåglar och insekter.

Vi kan inget annat än att hålla med! Jennies växthus – ett Serralux Classic mur, knappt 17 kvm stoltserar i hennes fantastiskt uppväxta, lummiga och personliga trädgård. Vem skulle inte vilja besöka Jennies trädgård och inspireras av detta! Vi tog en kort pratstund med Jennie för att se vad som händer härnäst i hennes trädgård.

Grattis till nomineringen Jennie! Du har en fantastiskt fin miljö kring ditt växthus. Hur ser framtidsplanerna för din trädgård ut?
– Lite för många framtidsplaner här… Vi är i full gång med att bygga pool på vår baksida. Runt den ska det vara organiska planteringar och ett trädäck. Sedan planerar jag också en större surjordsplantering med japanska lönnar, azalea och rhododendron. Jag ska dessutom ha trädgårdsbutik och öppen trädgård i juni!

Vad odlar du i år?
– Vi odlar mycket – vitlök, morot och palsternacka är redan på plats. Sparris och jordgubbar återkommer snällt från år till år. Sedan ska vi så spenat, broccoli, sallad, koriander, purjolök, bönor, sockerärter och såklart – sätta flera sorters lök och potatis. Och så sommarblommor förstås. Och en massa mer!

I din trädgård står ett Serralux Classic mur, vad tycker du om det?
– Växthuset känns som ett stabilt och bra växthus. Muren älskar vi för den ger insynsskydd, lagrar värme och ger skugga åt rötterna på känsliga växter. Den gör också att glaset håller sig rent längre. Vi har en dörr på kortsidan mot härbret och skjutdörrar på långsidan.

Vilka tips skulle du vilja ge till dem som håller på att planera sin trädgård och hur miljön runt omkring växthuset ska se ut?

1. Man måste inte odla nära växthuset, det kan till och med var en fördel att ha odling och växthus åtskilt med tanke på att tomater och potatis ska hållas ifrån varandra. Planera gärna ett förråd nära växthuset för krukor, spadar, jord och likande, så slipper du ta plats i själva växthuset till sådant. Jag har turen att ha ett helt härbre intill vårt växthus, det är lyxigt och vackert!
  2. Planera för vattenposter. Gärna flera och även vattentunnor vid närliggande tak för att ta vara på regnvatten att vattna med.
  3. Sätt staket runt köksodlingen! Det är mysigt att kliva in, det skyddar från hungriga djur, man kan låta bönor och ärter klättra på det. Dessutom så ger det struktur och rumslighet under vinterhalvåret.
  4. Gör gärna en stenläggning runt växthuset. Då undviker du att jord och smuts stänker ner glasrutorna och lägg en kompost nära växthuset! Det måste jag fixa själv också.

Ta del av Jennies fantastiskt inspirerande trädgård på hennes Instagram @aster_trädgårdsdesign