Coca-Cola i Sverige och Röda Korset lanserar en ny satsning på psykisk hälsa bland unga

I Sverige lider 41 procent av befolkningen av någon form av psykisk ohälsa och antalet växer – inte minst bland yngre – och en särskild riskfaktor är socioekonomisk utsatthet. Som ett led i arbetet mot förbättrad psykisk hälsa lanserar Svenska Röda Korset idag “Hur mår du?” – en ny satsning med fokus på att nå ut med kunskap och information till unga i utsatta områden. Projektet är i samarbete med Coca-Cola i Sverige och bakom produktionen står kommunikationsbyrån OTW.

– Psykisk hälsa är angeläget för alla men kan vara svårt för många att prata om, vilket minskar möjligheten att få stöd. Att växa upp i hem med olika typer av socioekonomisk utsatthet medför en ökad risk för psykisk ohälsa och sjukdom, och därför är det extra viktigt för oss att nå ut till unga i just utsatta områden, säger Sara Hedrenius, rådgivare inom psykisk hälsa på Svenska Röda Korset.

Projektet inleddes med ett antal workshops, bland annat i Tjärna Ängar i Borlänge, ett område som ofta beskrivs som socioekonomiskt utsatt. För att ta reda på vilka behov som finns hos unga i området bjöd Röda Korset in till ett möte där ungdomar fick berätta vad de saknade och önskade mer av. Resultatet blev en filmserie som nu distribueras tillsammans med kunskap och konkreta tips från Röda Korsets ungdomspsykolog.

– Det är jätteviktigt att prata om hur vi mår. Bara ett litet möte kan vara något som ändrar mycket. Det kan börja med att någon frågar hur du mår, säger Nasro Omar Ibrahim, en av tjejerna som medverkar i filmerna.

Startskottet för satsningen är idag 23 maj och inleds med en premiärvisning i Biopalatset i Borlänge. Tjejerna i filmen medverkar efteråt på scen för att dela sina tankar och känslor tillsammans med en psykolog från Röda Korset. Bakom produktionen står kommunikationsbyrån OTW.

– Att få hänga och skapa tillsammans med de här tjejerna har varit sagolikt fint. Deras öppenhet, drivkraft och naturliga sätt att prata om hur de mår är både inspirerande och peppande. Drömmen är ju att vänner, familjer, klasskompisar, lagkompisar – ja alla, ska våga prata mer med varandra om hur man mår, säger Paul Jerndal, Creative Director på OTW och filmernas regissör.

“Hur mår du?” är ett treårigt projekt med fokus på unga och psykisk hälsa som stöttas av Coca-Cola i Sverige, vars medarbetare också kommer att utbildas i hur man kan vara ett stöd för någon som mår dåligt, både som chef, kollega och medmänniska. Målet är att öka kunskapen och bryta stigman inom psykisk ohälsa.

– Om vi ska ha en chans att göra en positiv och bestående skillnad måste vi arbeta tillsammans. Därför är vårt samarbete med Röda Korset en väldigt viktig del i vårt samhällsengagemang. Genom projektet kan vi hjälpa fler och vidta åtgärder för att främja psykisk hälsa hos unga människor i Sverige, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetansvarig, Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Kampanjmaterial från projektet ”Hur mår du?” rullar i sociala kanaler och via content display under sommaren. Filmerna släpps även på rodakorset.se/hurmardu där de varvas med kunskap om hur det är att må dåligt, och konkreta tips för vad man kan göra om man känner oro för sin egen eller någon annans psykiska hälsa.

Psykisk ohälsa i Sverige:

41 procent av befolkningen har psykiska besvär såsom ängslan, oro eller ångest
Var femte svensk får diagnosen depression någon gång under sin livstid
Socioekonomisk utsatthet är en riskfaktor för psykisk ohälsa

Källa: WHO, Svenska Röda Korset och Folkhälsomyndigheten

Filmerna finns tillgängliga via länkarna nedan:

Hur är det att må dåligt?
Varför är det så svårt att prata om hur man mår?
Vad kan hjälpa när man mår dåligt?

För mer information, vänligen kontakta:

Björn Forsbeck, pressekreterare Svenska Röda Korset

Rebecca Gertsson, kommunikationschef, Coca-Cola Europacific Partners i Sverige

Regioner

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Alla Coca-Cola i Sveriges PET-flaskor består av 100 procent återvunnen plast och är återvinningsbara. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.