Coca-Cola Europacific Partners i Sverige presenterar sitt hållbarhetsarbete 2022

Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) hållbarhetsarbete under 2022 visar en rad framsteg både på kort och lång sikt. Viktiga steg på vägen mot det övergripande målet att nå netto noll i utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan inom koncernen till 2040.

Förnyad klimatcertifiering för produktionsanläggningen i Jordbro, utveckling av det sockerfria dryckessortimentet och flera samhällsengagerade projekt är några exempel på alla de insatser som gjorts inom CCEP i Sverige under året.

– Som en stor och ledande aktör har vi ett ansvar att bidra i omställningen till en hållbar dryckesindustri. Sverige ligger i framkant inom flera hållbarhetsområden, bland annat var vi först i branschen med att lansera fastsittande korkar på våra PET-flaskor under 2022, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Hållbarhetsarbetet bedrivs inom sex områden där CCEP ser att de kan göra störst skillnad: klimat, förpackningar, drycker, samhällsengagemang, vatten samt inom försörjnings- och leverantörskedjan. Allt arbete sker inom ramen för This is forward, den koncernövergripande hållbarhetsstrategin som grundar sig i målet att leverera hållbar tillväxt och samtidigt skapa en bättre framtid för verksamheten, samhället och planeten.

Här sammanfattar Coca-Cola i Sverige ett antal insatser inom hållbarhet 2022:

Klimat

• 6 procent minskning av absoluta utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan (Scope 1, 2 och 3) jämfört med 2019 trots ökad produktionsvolym
  • Förnyad klimatcertifiering av produktionsanläggningen i Jordbro
  • Högsta betyg på CDP:s A-lista med dubbla “A”-betyg för transparens kring klimatförändringar och vattenförvaltning
  • CCEP ingår i Dow Jones Sustainability Index (DJSI) 2022 för sjunde året i rad

Samhällsengagemang

Förpackningar

Dryck

• Coca-Cola Zero Sugar gick om Coca-Cola Original Taste i försäljningen
  • Minskat det genomsnittliga tillsatta sockret med 19,4 procent över hela dryckesportföljen sedan 2019
  • 48 procent av den totala sålda volymen dryck består av lågkalori- och kalorifria drycker

Vatten

• Lansering av initiativet Sweden Re:Imagined tillsammans med partners
  • Minskad vattenförbrukning per liter producerad dryck sedan 2012 från 1,85 till 1,34 liter. Målet är 1,2 liter vatten per liter producerad dryck 2025.
  • Investeringar i teknik för återanvändning av vatten i produktion

Leverantörskedjan

• Utsläppen från transporter har minskat med 83 procent sedan 2019 tack vare en övergång till HVO för alla upphandlade inrikestransporter
  • Krav på våra strategiska leverantörer att använda 100 procent förnybar el och dela utsläppsdata
  • Etablerat ett hållbarhetsrelaterat finansieringsprogram för leverantörskedjan i samarbete med Rabobank

Coca-Cola Europacific Partners hållbarhetsarbete i Sverige 2022 finns beskrivet här.
Coca-Cola Europacific Partners koncernövergripande hållbarhetsrapport för 2022 finns att läsa i sin helhet här.
The Coca-Cola Companys hållbarhetsrapport för 2022 finns att läsa här.

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Alla Coca-Cola i Sveriges PET-flaskor består av 100 procent återvunnen plast och är återvinningsbara. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.