Medarbetarbloggen: User Experience på Codemill

Andreas Jakobsson har varit med i Codemills UX-arbete från första början. Mycket har hänt sedan 2011, och här berättar han om utvecklingen från en kodkvarn till en upplevelsekvarn i det första inlägget av Medarbetarbloggen!

När jag och min klasskompis Ludvig började på Codemill 2011 så var vi de första anställda med en bakgrund som innefattade "design thinking". Då kom designen färdig från reklambyrå och någon annan satt inne på all viktig domänkunskap från förstudie och diskussioner med kunden. Sedan dess har Codemill utvecklats mot att ta ett större helhetsansvar och själva fått nöjet att reda ut vad som egentligen ska lösas i de uppdrag vi jobbat med. Detta innebär att vi mer effektivt kan lösa de oundvikliga problem som dyker upp under projektets gång. När jag nu slutar är det totalt sex interaktionsdesigners kvar och många av dem har även en förkärlek till grafisk design och vackra pixlar.

Codemill har som många andra företag tagit sig an det agila tankesättet för att ytterligare komma närmare den bästa lösningen till våra kunders utmaningar. Företaget är indelat i tvärfunktionella team som snabbt och väloljat kan driva igenom projekt. Men i och med det har vi så klart också stött på den klassiska utmaningen med små autonoma team - kunskapsutbytet. Hur ser vår process egentligen ut när det kommer till användarupplevelsen (User Experience, UX)? Vi insåg att vi alla jobbar lite olika, och framförallt säljs uppdragen in på olika sätt vilket gör att förväntningarna inte alltid är desamma på en Codemill-produkt.

En intern UX-grupp

Under hösten startade vi därför en UX-grupp där intresserade i företaget samlades och diskuterade hur vår process ser ut. Vad har funkat för oss? Vad ska vi akta oss för? Hur bygger vi ett ramverk för att snabbt och effektivt kunna skapa en fantastisk användarupplevelse utan att behöva förlita oss på att kunden själv har förståelse för användarupplevelsens betydelse?

Förutom att ha fikat en massa så blev det första påtagliga resultatet en processvision för hur Codemill ska kunna garantera kvalitet i vårt arbete. Det har inte varit svårt att övertyga resten av företaget att visionen är värdefull och den har egentligen satt ord på den magkänsla vi redan haft.

Sprint noll ska ge rätt resultat i slutändan

Resultatet är en formaliserad bild av vad vår "sprint noll" innefattar. Vad vi vill ha gjort innan de vanliga utvecklingssprintarna sätter igång. Vi kommer framöver att vara tydligare med att vi behöver ta oss tid till att göra en förstudie med faktainsamling och idégenerering för att tillsammans med kunden förstå problemet och visionen. Vi behöver också skapa en grund och en verktygslåda för den grafiska designen för att kunna ha en utgångspunkt under senare sprintar och kunna hålla oss snabba och agila. Totalt leder det till en tydligare helhetsbild och minskar risken för att i slutet av projektet ha byggt fel sak till slutanvändaren.

På papperet är det inga konstigheter och ser enkelt ut. Ändå är det ett viktigt steg för Codemill när det kommer till hur vi jobbar mest effektivt med våra projekt. En viktig fortsättning för utvecklingen från en kodkvarn till en upplevelsekvarn. Välkommen till tydligare UX hos Codemill!

/Andreas Jakobsson, Interaktionsdesigner på Codemill mellan 2011 och januari 2015