Byggnadsdelar från gamla Biliahallen plockas ut och byggs in i nya Hållbarhetshuset.

Den första pilotbyggnaden inom 'Återhus – att bygga hus av hus´ står äntligen klar!

Den gamla Biliahallen som stod färdig1973har fått nytt liv i det nyaHållbarhetshuset i Haga Norra. Hela 60-70% av den nyabyggnadensvolyminklusive alla bjälklagselement utgörs av återbrukat material. I augusti i år flyttade man in och nu är byggnaden i fullt bruk. Både den gamla och dennya byggnaden tillhör samma fastighet som ägs av Fabege. Fabegeingår i konsortiet för samverkansprojektet'Återhus - att bygga hus av hus'.

Återhus - att bygga hus av hus
utvecklar processer och standardiserade metoder för demontering och återbruk av tunga byggnadsdelar. Projektetverkar för en ökad innovationsförmåga och för att möjliggöra en uppskalning av system för återbruk. Målet är att minska mängden avfall, uttag av naturresurser, samt CO2-utsläpp inom bygg- och fastighetsbranschen. Allt för att bidra till cirkulär byggnation och visionen om en klimatneutral framtid. I projektet ingår fyra pilotbyggander där innovationer testas i praktiken. Dessa ägs av Fabege, Vasakronan och NCC. Hållbarhetshuset är den första piloten som idag står färdigbyggd!

Hållbarhetshuset är ett tillfälligt platskontor och showroomdär hela processen för återbruk av tunga stomdelar har testats; inventering, kvalitetssäkring, projektering med återbrukat material, tillstånd och demontering,montering och användning. Stora delar avBiliahallen som låg inom samma kvarter demonterades istället för att rivas och material och stomdelar i form av HDF-bjälklag byggdes in i den nya byggnaden.

-Fabege jobbar gärna med innovationer i sina projekt och i dialog med Zengun som totalentreprenör för rivningen enades vi om att försöka återbruka så mycket som möjligt frånden befintliga Biliafastigheten som skulle rivas. Istället för bodar skulle vi bygga ett innovativt platskontor av återbrukat material, Hållbarhetshuset. Det går i linje med de ambitiösa hållbarhetsmålen för Haga Norra som stadsutvecklingsprojekt,berättar Emilie Larsson från Fabege, projektansvarig för Hållbarhetshuset.

Lärdomar och framgångsfaktorer från Biliahallen, Hållbarhetshuset och övriga tre pilotbyggnader inom Återhus kommer att delas på konferensen Building from Buildings den 17 november på Musikaliska Kvarteret i Stockholm. Då kommer även våra grannländer Norge, Finland och Danmark attpresenterapraktiska exempel som visarhur de arbetar med cirkulär byggnation.

- Vi har en helt fantastisk uppsättning talare, workshopledare och panelister från hela Norden och England. Vi ser ett stort intresse och behov av praktisk kunskapsdelning, nätverkande, samtal om innovationens vikt i omställning, cirkulär ekonomi och hur vi uppnår cirkulär byggnation. Därför bestämde vi ossför att bjuda in bygg- och fastighetssektorn till en konferens om hur man bygger hus av hus, berättar Nadine Aschenbach ochJelena Mijanovic, arkitekter på Codesign som tillsammansprojektleder innovationsprojektet Återhus - att bygga hus av hus.

För bokning och mer information om konferensen gå in på: https://aterhus.nu/building-fr...

Om Återhus - att bygga hus av hus:

I konsortiet ingårNCC, RISE, Stockholm stad, Vasakronan, Fabege, Atrium Ljungberg, Contiga, Zengun, Anthesis, Svensk Betong, Ramboll, NREP, Codesign och KTH. Projektet har fått bidrag från Vinnova Utmaningsdriven Innovation steg 1 och 2 samt Energimyndigheten genom plattformen Re:Source.