Vy från Smörkärnegatan

COLIVE och Wallenstam bygger coliving-bostäder i Göteborg

COLIVE och Wallenstam erhåller bygglov för 121 coliving rum i Kallebäcks Terrasser, Göteborg. Hyresgästerna bor i privata rum med egen toalett och dusch, och delar gemensamma sociala utrymmen. Hösten 2022 flyttar de första in.

– ”För oss på COLIVE är det en stor milstolpe att ha medverkat till att vi inom kort kan erbjuda unga människor ett socialt och flexibelt boende med hög boendestandard i Göteborg. Ansöker gör man smidigt via vår hemsida colive.se”, säger Katarina Liljestam Beyer, COO/Co-founder COLIVE AB

Kallebäcks Terrasser är just nu i produktionsfas och planerad inflytt för bostadsdelarna inom coliving är hösten 2022. Projektet utgörs av ett halvslutet kvarter med sex trapphus, varav två är designade för coliving. Där inryms 121 coliving rum fördelat på 12 delningslägenheter. Området ska på sikt omfatta 1 800 nya hem och 1 200 kontorsplatser samt skola, förskola, restauranger, caféer och närservice.

Bygglovet som erhållits är resultatet av ett nära samarbete mellan bostadsoperatören COLIVE, fastighetsbolaget Wallenstam och Göteborgs Stadsbyggnadskontor. Det är ett bevis på att denna nya bostadsform, som anpassas helt utifrån målgruppens behov behövs samt att en öppenhet för förändring och nytänkande finns.

– ”Det är väldigt roligt att nu vara igång med byggnationen av colivingbostäder i Kallebäcks Terrasser tillsammans med Colive. Att kunna bidra till nya boendeformer, så att fler unga människor kan komma in på bostadsmarknaden, i en ny spännande, social boendemiljö är ett bidrag i vårt sociala hållbarhetsfokus som känns både viktigt och helt rätt inför framtiden”, säger Marina Fritsche, vice vd på Wallenstam.

Bostädernas utformning är ett resultat av noga avvägning mellan det delade och det privata. Hyresgästerna har sitt eget privata rum med egen toalett och dusch – något som efterfrågas av majoriteten i målgruppen. Därefter delar de på sociala umgängesytor och kök i varje delningslägenhet. Utöver delningslägenheterna har hyresgästerna även full tillgång till gemensamma ytor i bottenvåningen som blir en mötesplats för alla ”colivers” i huset med arbetsytor, umgängesytor, uteplats och en ”social tvättstuga”. I hyran ingår bland annat internet, el, värme, vatten, städning av gemensamma ytor samt fullt möblemang och tredjepartstjänster.

– ”Wallenstam är ett av de fastighetsbolag som har förstått att den nya bostadsformen coliving är här för att stanna och att den fyller ett viktigt glapp på bostadsmarknaden. Vårt partnerskap möjliggör för effektivt samarbete ner på detaljnivå. COLIVEs spetskompetens inom coliving, tillsammans med Wallenstams mångåriga erfarenhet av att bygga bostäder har visat sig vara en framgångssaga. Vi har slagit ihop vår kompetens i denna projektering som nu lett till ett bygglov för 121 coliving rum i Kallebäck Terrasser”, säger Katarina Liljestam Beyer, COO/Co-founder COLIVE AB

COLIVE erbjuder en unik, yteffektiv och hållbar boendeform genom coliving. Det är en smart bostadslösning som bidrar till att avhjälpa bostadsbristen för unga vuxna, bidra till ökad tillväxt i storstäder, främja sociala relationer och umgänge samt bidra till minskad miljöpåverkan.