Förberedelser inför återvändandet

Förberedelser inför återvändandet

Vad bör man tänka på när det väl är dags för medarbetarna att gå tillbaka till kontoren ? Att ta fram en plan för ett säkert återvändande är avgörande för att skapa trygghet för både medarbetare och kunder när vi anpassar oss till vår nya vardag, efter COVID-19.

Att tänka på INNAN ni går tillbaka till kontoret:
1: Identifiera vem/vilka i organisationen som skall komma tillbaka kontoret först och varför
2: Fastställ hur många medarbetare som får vistas på arbetsplatsen
3: Säkerhetspolicyn måste vara kristallklar innan medarbetare återvänder till kontoret
4: Använd detta tillfälle att tydligt kommunicera arbetet framåt
5: Ta möjligheten att utveckla den goda kontakten med medarbetare och visa omtanke

Förbereda arbetsplatsen:
1: Design
2: Beteende
3: Kommunikation och navigering
4: Hygien och städning
5: Teknik

Förbereda medarbetarna, på lång och kort sikt:

Arbetssätt i vår nya vardag
• Flexibilitet
• Kontinuitet i verksamheten
• Möjligheten att själv välja

Nya beteenden – tydligt identifierade
• När du är på kontoret
• När du är hemma
• Hur hälsar vi?

Tillit - outtalade regler
• Hantera samarbeten
• Känslan av tillhörande omdefinieras
• Utförande, produktivitet, närvaro

Prioritering av kontorsyta – optimerad/sanerad
• Hur många får vistas på arbetsplatsen?
• Eget skrivbord eller ”touch down- platser”
• Beräkningar av yta

Vi står inför en tid där vi måste omdefiniera hur vi föreställer oss vår framtid. Så även vår arbetsplats.

Framtidens arbetsplats :
• Att mötas i verkligheten
• Balans mellan arbetsliv och privatliv
• Känsla av tillhörighet
• Arbetsplatser kommer att bli mer levande och intressanta än någonsin!
• Eventuellt mindre flexibilitet kring utformning av arbetsstationer
• Färre, fler eller samma kvm?

Heidi Chard, Associate Director inom Corporate Solutions på Colliers: "På lång sikt tror jag att arbetsplatsen måste fortsätta att vara en destination som gör att företaget både behåller och attraherar medarbetare. Den här tiden har visat oss hur viktig den digitala resan är, både för medarbetare och kunder. Detta är ett område som måste få fortsatt fokus och även utvecklas i framtiden."
När vi återvänder till våra arbetsplatser kommer mycket att vara annorlunda. Vi har en ny vardag att ta oss an och förhålla oss till. Vi på Colliers finns här för att stödja er. Både nu och under förberedelserna men även för vad som än kommer sen. Vi hjälper dig att omdefiniera din arbetsplats och bygga en ny framtid, tillsammans. "

Eva Silfwerflycht

Presskontakt Digital & PR Marketing 073 807 06 78

Colliers experter erbjuder kvalificerad kunskap inom Capital Markets, Leasing, Occupier Services, Project Management, Research samt Valuation.

Linnégatan 2