När kunskap blir en del av ostrukturerad data inom Knowledge Management

De flesta människor är överens om att kunskap och information är två skilda begrepp. Men är de också överens på de skillnader som skiljer de två begreppen? Hur särskiljs detta inom Knowledge Management? I denna artikel diskuterar jag skillnaden mellan information och kunskap och hur de hanteras.

Vad menas med information och kunskap?

Min egen uppfattning är att information vanligen delas ut i form av uppgifter uttryckta av siffror, ord, bilder, ljud och så vidare. Information är data som kan tas fram, detta kan vara till exempel en form av observerat resultat från vetenskapliga experiment, tester, undersökningar och utredningar. Information kan även transporteras, lagras och delas utan direkta svårigheter.

Medan kunskap avser praktisk användning av information. Kunskap bygger på en personlig upplevelse, en erfarenhet.

Om vi tar som exempel ett vetenskapligt experiment så får en utomstående person som läser om experimentet och dess resultat, information om detsamma, medan den person som genomförde experimentet har personlig kunskap om det.

Det är viktigt att denna skillnad görs tydlig, speciellt i dagens internetbaserade samhälle. Information är fritt tillgänglig för vem som helst i världen. En person kan hitta all information som någonsin producerats om till exempel hur en hjärttransplantation går till – men jag är inte säker på om jag skulle vilja ha samma person utföra denna operation på mig själv… Vad tycker du?

Grundprincipen av information och kunskap inom Knowledge Management

Inom teorin gällande Knowledge Management diskuteras oftast strukturerad data och ostrukturerad data. Vad är skillnaden på dessa begrepp? Och vad har det gemensamt med ovanstående?

Enkelt beskrivet så innebär det att;
Strukturerad data är den typ av information som är insamlad och hanteras i datakällor, tabeller med mera. Det behöver inte nödvändigtvis vara statisk information, även om det oftast är denna typ av information man syftar på i kommentarer som ”våra handböcker innehåller gammal information”, ”vi behöver uppdatera vår presentation på webben” och så vidare.

Ostrukturerad data är den typ av information som delas i olika sociala medier så som twitterinlägg, FB-uppdateringar, kommentarer på bloggar etc. Något jag dikuterar i min artikel -Nätverk är inte enbart en teknisk lösning.

Den tydliga skillnaden är att ostrukturerad data oftast hämtas direkt från en personlig källa baserad på personliga upplevelser. Ostrukturerad data är således en del av kunskapen, som så många vill åt genom att arbeta med Knowledge Management.

Vad har du för erfarenheter av Knowledge Management och hur hanterar ni ostrukturerad data? Har du frågor gällande min artikel. Skriv gärna i en kommentar och berätta vad du tycker och tänker.

Jannica Wahlund, JanCan Konsult, www.jancan-konsult.com

Bloggartikel - Nätverk är inte enbart en teknisk lösning
Bloggartikel - Kunskapsstruktur, vad är det för något egentligen?
Bloggartikel – Affärsnytta med LinkedIn för ditt företag
Att använda iPhone i arbetet

• data
  • jancan