40 000 hushåll i Linköping får play-tjänster direkt i tv:n

Com Hem fortsätter utbyggnaden av tv-tjänsten On Demand. Alla Com Hem-hus i Linköping är nu anslutna, däribland fastighetsbolaget Graflunds och HSB i Linköping. Cirka 40 000 hushåll har möjlighet att välja On Demand som gör det enklare att se sitt favoritprogram när man sitter i tv-soffan. Innan sommaren kommer tjänsten att lanseras i bland annat Motala och Norrköping.

Svenskarna tittar på tv i genomsnitt 2 timmar och 46 minuter om dagen*). Tv-tiden används inte alltid åt tv-program som man är intresserad av. I en undersökning som Com Hem låtit göra säger varannan svensk att de tittar minst en dag i veckan på tv-program som de egentligen inte är intresserade av. Var tionde gör det dagligen.

– Med On Demand ger vi kunderna möjlighet att på ett enkelt sätt ta makten över tv:n och få mer kvalitets-tv-tid. Allt finns i tjänsten som gör det roligare att titta på tv när man väl sitter i tv-soffan, säger Mats Holmgren, produktchef för On Demand på Com Hem.

Com Hem On Demand innehåller i dagsläget tv-program och play-tjänster från 15 tv-kanaler. I videobutiken finns cirka 1 400 filmer som hyrs direkt i tv:n. Här finns filmer i HD-kvalitet och nyare filmer som till exempel ”Upp” och ”Bröllopsfotografen”.

Populärt i Play-arkivet just nu:

• Jakten på Julia (SVT1)
  • Skavlan (SVT1)
  • Svenska Hollywoodfruar (TV3)
  • Let's dance (TV4)
  • Medium (TV4)

Populära filmer i videobutiken:

• Bröllopsfotografen
  • Law abiding citizen
  • G.I. Joe: Rise of Cobra
  • Upp
  • G-Force

Tv-utbud i On Demand: SVT1, SVT2, SVT Play, TV4, TV4 Plus, TV4 Fakta, Lattjo Lajban, STAR!, TV3 Play, TV8 Play, Canal+ Select, TV1000 Play, Disney Channel, National Geographic, Eurosport 1 och Eurosport 2. Utbudet kommer att utökas successivt.

Tv-funktioner: starta om tv-program under pågående sändning, hyra filmer i videobutik, se redan sända tv-program i Play.

För att använda Com Hem On Demand behövs ett digital-tv-abonnemang och en On Demand-box. HD-kvalitet är inbyggd som standard i boxen. Mer om tjänsten, se www.comhem.se/ondemand

Sedan i våras finns On Demand tillgänglig för boende hos Stångåstaden i Linköping. Sammanlagt når nu Com Hem drygt 800 000 hushåll i Linköping, Stockholm, Södertälje och Skåne. Utbyggnaden fortsätter och vid årets slut ska On Demand nå 1,5 miljoner hushåll.

*) MMS Årsrapport 2009 (Mediamätning i Skandinavien)
Com Hems undersökning om tv-vanor som gjordes bland 1 000 svenskar i juli 2009 med hjälp av undersökningsföretaget Synovate.

Com Hems presstjänst, tel: 08-553 634 40, e-post: press@comhem.com

• digital-tv