Altran: ”Nordic MedTest – ett intressant initiativ”

Mattias Lindahl, Helena Kvarnström och Frank Grundin representerade Altran på den workshop som arrangerades av Nordic MedTest-projektet:

Varför var ni med på workshopen?
Vi tycker att det är ett intressant initiativ och kan vi vara med och bidra till en bättre patientsäkerhet så vore det väldigt inspirerande. Tidigare testuppdrag - som vi utfört tillsammans med Compare Testlabb med gott resultat - gjorde att vi blev ombedda att vara med även här. Vi vet att det är ett koncept som fungerar och bör även kunna göra så i större skala.

Vad gav den er?
Framför allt så gav de två dagarna insikt om hur komplicerad miljön är som landsting och kommuner hanterar idag.

Hur ser ni på denna satsning?
Med tanke på hur mycket pengar som satsas i projektet så känns det seriöst och med goda förutsättningar att lyckas. Visst finns utmaningar men utan dem så hade ju detta säkert redan varit löst.

Vad kan ni bidra med i denna satsning?
Vi tror att vi kan bidra på flera sätt, i synnerhet så tror vi att testkompetens från andra branscher är väldigt nyttigt där vi kan bidra med beprövade och moderna testmetodiker anpassade för dagens agila projektmodeller, det tillsammans med den domänkompetens som redan finns idag inom Landstinget i Värmland och bland andra aktörer.

Vilken är den största utmaningen för att denna satsning ska lyckas?
En av de största är att hitta en organisation som kan samla all kompetens i processer och ”best practice” inom test av mjukvaror inom vården. Det gäller även att hitta affärsmodeller som gör detta möjligt.

......................

Nordic MedTest är ett projekt för mer och säkrare IT i vården som drivs i samverkan mellan Landstinget i Värmland och IT-stiftelsen Compare Karlstad. Läs mer på www.nordicmedtest.se

Altran är Europas ledande konsultföretag inom IT, teknik och management med drygt 17.000 medarbetare världen över. Altrans konsulter i Karlstad har bred erfarenhet inom produktutveckling, vilket bland annat innefattar mjukvaruutveckling, test/testmetodik och inbyggda system. Läs mer på www.altran.se