Minska energianvändningen - öka din egen energi

Minska energianvändningen - öka din egen energi

Nu drar Eurest Services igång projektet Minska energianvändningen, öka din egen energi. Under perioden april – oktober samlar Eurest Services medarbetare poäng när de väljer ett klimatvänligare sätt att ta sig till och från arbetet samtidigt som de blir mer fysiskt aktiva. En motionsdel i projektet ger också poäng för varje träningstillfälle. Under och efter projekttiden ska minst 10 procent av medarbetarna avstå bilen till och från jobbet och minst 10 procent ska träna minst en gång i veckan.

”Vi vill uppmuntra företagets medarbetare att välja ett klimatvänligare sätt att ta sig till och från arbetet, och samtidigt bli mer fysiskt aktiva. Målet är att koldioxidutsläppen kopplade till företagets medarbetares resor till och från jobbet ska minska med minst 5 procent”, säger Jonas Siljhammar, VD Eurest Services AB.

”Det är viktigt att varje dag göra val som är mindre belastande för miljön. Om en medarbetare väljer att cykla eller promenera fem kilometer istället för att köra bil minskar koldioxidutsläppen med hela 700 kg per år”, säger Christina Odén, miljösamordnare Eurest Services AB.

Om vi väljer att promenera eller cykla till jobbet så påverkar vi både miljön och vår hälsa. Forskning har visat att insatser för främst ökad rörelse är relativt framgångsrika på arbetsplatser, att kombinera sådana insatser med klimatåtgärder kan ge dubbla positiva effekter – vi håller oss friska och pigga genom fysisk aktivitet, samtidigt som vi minskar vår egen klimatpåverkan.

”För många kan det vara svårt att komma igång med regelbunden träning, därför kan promenader eller cykling till och från arbetet, istället för att ta bilen, vara ett lätt sätt att aktivera sig fysiskt. Vårt poängsystem uppmuntrar dessutom medarbetarna att välja ett klimatvänligare sätt att ta sig till arbetet. Flest samlade poäng månadsvis och totalt per enhet samt individ kommer att premieras”, säger Hanna Nilsson, HR-chef Eurest Services AB.

Eurest Services värnar om både sina medarbetare och miljön. Minska energianvändningen, öka din egen energi är resultatet av ett nära samarbete mellan funktionerna HR och Miljö i Eurest Services AB. Projektet startar 6 april och pågår till och med 1 oktober 2010 och är ett projekt inom temat energi, företagets miljöfokus under samma period.

För mer information om kontakta:
Christina Odén, miljösamordnare Eurest Services AB, christina.oden@eurest.se 0704-61 75 31
Hanna Nilsson, HR Manager Eurest Services AB hanna.nilsson@eurest.se 0704-61 75 41

Eurest Services AB är en del av Compass Group, en världsledande leverantör av måltidsrelaterade tjänster och andra supporttjänster. Den svenska verksamheten drivs under varumärkena Eurest, Medirest och Eurest Services och omfattar såväl måltidstjänster till företag, universitet, högskolor, vård och omsorg, som andra typer av supporttjänster t.ex. konferensservice, reception, lokalvård, vaktmästeri och telefonservice. Läs mer om oss på www.eurestservices.se