Sparekonomen tipsar: Så får du ett rikare liv hos AP7 Förvalt

Sparekonomen tipsar: Så får du ett rikare liv hos AP7 Förvalt

Som sparekonom märker Christina Sahlberg att många svenskar oroar sig för pengar, speciellt i rådande skakiga corona-tider.

– Många frågar vad de ska göra och hur de ska tänka. Förhoppningsvis kommer alla klara sig bra ur detta och förstå att den buffert vi tjatat om eller som de läst om är väldigt viktig. Jag hoppas att folk ser över sina utgifter och vilka de kan få ned. Det går att spara in pengar.

Även utan coronan är ekonomi något som många struntar i – för att de inte tror sig kunna eller har lust att sätta sig in i.

Det är jätteviktigt att förstå att sparande inte handlar om att spara in på roliga saker. Spara in på tråkiga saker – såsom el, bolåneränta, avtal. Du kan spara massor av tusenlappar på detta. Hälften har du kul för nu och hälften sparar du och har kul för i framtiden”, säger Christina Sahlberg, aktuell med boken Fixa din privatekonomi.
Foto: Leonard Stenberg

– Vi är inte skapta att ta hand om pengar. Vi människor har levt så många år utan pengar och inte behövt planera längre än idag eller nästa vecka max. När vi levde på savannen och det fanns mat åt vi, blev vi anfallna försvarade vi oss. Att planera för vår ekonomi om ett år eller för pension ligger inte i vår natur. Men vi kan inte bara leva i nuet. Om vi planerar för framtiden kan vi också få en mycket roligare framtid, säger Christina Sahlberg.

Vilket är ditt favoritråd i boken?

– Det absolut viktigaste rådet är att sluta tänka att du inte kan göra något. Många säger: ”Jag vet inte hur jag gör” eller ”det spelar ingen roll vad jag gör, det blir som det blir” med ekonomin. Folk tänker att någon annan fixar det. Det gör ingen. Så det mest praktiska rådet är: Börja! Börja med en sak. Till exempel el – kom igång och se över dina elräkningar. Vad betalar du och kan du få till ett billigare avtal? Då har du gjort något och är igång. Du ska inte se över hela din ekonomi, utan en liten sak. Och det triggar dig att fortsätta.

Själv lägger Christina Sahlberg två-tre timmar i månaden på sin ekonomi. Hon jämför alla avtal varje år och ser om hon kan byta bank för sitt bolån.

– Jag tänker varje år att jag säkert inte kan få en lägre bilförsäkring, eftersom jag fick lägsta pris året innan. Men ofta går det att få ned priset lite till.

Vad lärde du dig själv av att skriva boken?

– Ganska mycket. Jag skaffade bland annat en olycksfallsförsäkring. Jag sa upp en ljudbokstjänst och tog en gratistjänst istället. När jag gjorde min budget, som är kapitel två i boken, fick jag svart på vitt att jag också kan förändra saker. Jag hade redan en budget, men såg att jag kunde göra ännu mer, berättar Christina och fortsätter:

– Och när jag skrev om långsiktigt sparande och hur fantastisk ränta på ränta-effekten är ökade jag mitt sparande på börsen. Vad gäller pension lärde jag mig också en hel del. Bland annat hur otroligt viktig avgiften på pensionssparandet är. En avgift på två procent kan göra att du förlorar 35 procent av ditt pensionskapital. Det skulle jag verkligen vilja att alla förstod. Om du inte ser över din pension idag kan det få så stora konsekvenser. Det är så enorma siffror.

Christina berättar att hon själv försökt slå AP7 Såfa genom egna val.

– Jag kanske lyckades var tredje år, men gav upp. Det var lika bra att gå över till Såfan. Och det är också en lärdom – att du inte behöver kunna allt själv.

Läs mer om Christina Sahlbergs bok Fixa din privatekonomi

Länk till artikeln hos AP7 förvalt här