Ta tag i ditt sparande med Christina Sahlberg och Allas

Ta tag i ditt sparande

Får själva tanken på ekonomi, fondsparande och aktiemarknaden dig att vilja dra täcket över huvudet? Du är långt ifrån ensam om att tycka att ekonomi och sparande är tråkigt, men det finns smarta tips för att komma över det – och ta tag i det där sparandet vi vet är så viktigt.
– På bara några timmar per år kan vi förbättra vår ekonomi väldigt mycket, säger Christina Sahlberg, sparekonom på Compricer och aktuell med boken Egen ekonomi.

För många av oss kan ekonomi kännas lite träigt. Aktiehandel förknippar vi med gamla gubbar eller börshajar på Wall street, långt ifrån vår egen vardag och livssituation. Fondsparande och investeringssparkonto låter komplicerat, krångligt och – dötrist. Men faktum är att ju tidigare vi ser sanningen i vitögat – att det verkligen lönar sig att komma igång med sparande och investeringar – desto bättre. För även om det känns svårt och långtråkigt, kan små handlingar från vår sida förändra vår framtid rejält.

Christina Sahlberg jobbar som sparekonom på Compricer och har dessutom en examen i psykologi. Just nu är hon aktuell med sin andra bok med smarta ekonomitips – den här gången riktat till personer som precis flyttat hemifrån – och hon håller med om att ekonomi nästan kan kännas skrämmande.

– Jag tror att vi egentligen inte är skapta för att ha hand om ekonomi. Vi är skapta för att bo på savannen eller i grottor och leva för dagen. Men så ser inte våra liv ut i dag. Det är viktigt att tänka framåt för att få en bättre framtid, och vi behöver koppla in vårt långsiktiga och analytiska tänkande när vi ska fatta ekonomiska beslut, säger hon.

Enligt Christina är det varken krångligt eller komplicerat att få en bättre ekonomi – det allra svåraste är att komma igång. Och det beror till stor del på psykologiska faktorer. Här listar Christina tre olika psykologiska fallgropar som vi lätt hamnar i och som gör det svårt för oss att komma igång. Självklart ger hon också tips på hur vi tar oss ur de här fällorna, så att vi kan komma igång med att förbättra vår ekonomi!

3 fallgropar som hindrar oss att komma igång med sparandet:

1. Prokrastinering

2. Accumulation bias

3. Status quo bias

Läs om dessa fallgropar och andra tips i artikeln från Allas här: Dötrist med ekonomi? Experten tipsar om hur du tar tag i ditt sparande