SVT Morgonstudion Christina Sahlberg

Tipsen för ungas ekonomi - SVD morgonstudio

5 tips för unga att få fart på sin privatekonomi och undvika skuldsanering:

1. Ta tag i det. En sak i taget. Det är inte så krångligt och kan faktiskt vara kul. Och gör du en sak idag så är du igång. Då blir det lättare att ta tag i nästa grej. Och gör du några bra saker för din ekonomi redan nu så kommer du få så mycket mer pengar att ha kul för i ditt liv.

2
. Börja spara idag! Vare sig det är hundra kronor i månaden eller tusenlappar. Börja.

-Du behöver en buffert för oförutsägbara händelser tex när cykeln/bilen går sönder och för sommarsemestern. Dessa pengar ska sparas på ett sparkonto med ränta.

-Sen så ska du spara på lång sikt för saker du vill kunna göra i framtiden. Då kan pengarna växa rejält. På börsen

3. Betala alltid räkningarna i tid! Om du får problem stoppa inte huvudet i sanden. Kontakta företaget du är skyldig pengar och be om dispens och en avbetalningsplan. Gör allt för att slippa en betalningsanmärkning. Och låna inte till konsumtion! Bolån och studielån är okej. Men inte lån för t ex en resa. Dessa pengar ska du spara in innan du spenderar dem.

4.
Håll i pengarna! Det betyder inte att du ska leva tråkigt - tvärtom. Spara in på tråkiga utgifter så får du pengar över till allt kul du vill göra. Både idag och i framtiden. Och ha lite koll på hur små utgifter lätt kan bli stora.

5. Tänk efter före. Ta god tid på dig när du tar ekonomiska beslut. Lyssna inte på vännerna som kommer med grymma aktietips eller på banktjänstemannen när han rekommenderar bankens dyra fonder. Lyssna men lyssna kritiskt. Och glöm inte att låter något för bra för att vara sant så är det nog så.

Här hittar du klippet från SVT Morgonstudion 24/2: https://drive.google.com/file/...