10 viktiga ekonomiska tips att överväga innan året är slut

10 viktiga ekonomiska tips att överväga innan året är slut

Året går mot sitt slut och vi på Compricer vill passa på att önska dig en riktigt God jul och ett Gott nytt år! Här kommer lite tips att göra innan klockan slår tolv för att få ett bra ekonomiskt 2014.

1. Vill du spara extra till din pension så måste du göra det innan årsskiftet för att utnyttja avdragsrätten. Max 12 000 kr för löntagare.
  1. Sedlar som blir värdelösa. De äldre versionerna av 50- och 1000-kronorssedlarna, de utan folieband, går inte att betala med år 2014. Betala julklapparna med dem eller sätt in dem på banken om du har några liggande hemma.
  1. Se över dina avtal. Ta reda på när du har förfallodag på dina försäkringar? Har du ett bundet elavtal som är på väg att ta slut? När förhandlade du om räntan på ditt bolån sist? Se över ditt behov och jämför för att få bäst erbjudande till bäst pris.
  1. Investeringssparkonto. Om du planerar en högre avkastning på dina aktier eller fonder under 2014 än ett par procent är ett ISK att föredra. Tänk på att inte göra insättningar fören efter nyår eftersom skatten räknas på innehavet i början på varje kvartal. Ska man flytta sitt sparande från vanligt fondsparande till ISK/kapitalförsäkring bör man sälja fonderna före årsskiftet och köpa tillbaka dem efter.
  1. RUT och ROT. Betalar man husarbete i december måste arbetet vara klart före den 31 januari år 2014 för att man ska få skattereduktion. Om arbetet utförs 2013 men man betalar 2014 så kommer skattereduktionen i deklarationen för 2015.
  1. Skaffa dig ett sparkonto med ränta. Storbankernas bästa sparkonton erbjuder mellan 0,15 - 0,90 procent i ränta. Just nu kan du få 2,50 procent i ränta på sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag hos ett sparinstitut. Jämför sparkonton
  1. Se över dina aktier och fonder. Har du gjort vinster eller förluster på aktier och/eller fonder och vill kvitta dem måste de säljas innan årsskiftet. Andra kapitalvinster som inkommit under året går också att dra av mot kapitalförluster/förluster på aktier/fonder.
  1. Se över din jämkning. Har du jämkning på skatten bör du se över om något har ändrats. Har du minskat ditt bolån genom amortering eller fått ändrad ränta? Har du ökat ditt bolån genom bostadsköp eller renovering?
  1. Är ni två som delar på ett lån så se över fördelningen av räntebetalningen. Anmäler ni hur ni vill fördela räntebetalningen före årsskiftet kommer det med i den förtryckta deklarationsblanketten i vår. Skatteavdraget är 30 procent på ränteutgifter upp till 100 000 kronor och 21 procent på utgifter däröver.
  1. Spara! Sätt dig ner med din partner, din fru/man, med din familj, med dina barn eller själv och sätt upp några sparmål inför det nya året. Inga mål är för små. Kanske är målet att ha en buffert på några tusenlappar när året är slut, att ha amorterat på bostadslånet eller en härlig resa?
Originalartikel hos Compricer: 10 viktiga ekonomiska tips att överväga innan året är slut