Avdragsgill negativ ränta på sparkontot?

Avdragsgill negativ ränta på sparkontot?

Efter Riksbankens besked om negativ reporänta i förra veckan har vi fått mejl från kunder som undrar vad som gäller om det blir minusränta på sparkontot och på Investeringssparkontot (ISK) och vad en nischbank är. Här kommer några svar.

Ingen negativ skatt på ISK och kapitalförsäkring

Skatteverket har beslutat att om statslåneräntan skulle vara negativ den 30 november i år så blir avkastningsskatten noll kronor för ett ISK och för en kapitalförsäkring år 2016. Skatteverket förklarar att det är en intäkt som ska beräknas, inte ett resultat, och därför kan schablonintäkten aldrig bli lägre än 0 kronor.

Skatten på ett ISK och en kapitalförsäkring beräknas utifrån statslåneräntan den 30 november året före beskattningsåret (0,9 procent 30 november i fjol). Statslåneräntan multipliceras med kapitalunderlaget för att få fram en schablonintäkt. Du betalar 30 procent i skatt på schablonintäkten. I år blev resultatet att du betalar 0,27 procent i skatt på ditt innehav i ditt ISK eller i din kapitalförsäkring.

Negativ ränta på sparkontot blir inte avdragsgill

Skatteverket meddelar också att om man får negativ ränta på sitt sparkonto så ska det ses som en avgift och inte som en ränteutgift. På så sätt blir den inte avdragsgill.

En nischbank är ett mindre bankaktiebolag som erbjuder ett begränsat utbud av banktjänster och som oftast endast finns på nätet

Exempel på nischbanker är Nordnet, Avanza, SBAB, Carnegie, Collector etc.

Just nu erbjuder många av dessa nischbanker räntor på mellan 1,2 och 1,6 procent på sparkonton med fria uttag och insättningsgaranti. Nordea, SEB och Handelsbanken erbjuder ingen ränta idag på rörliga sparkonton och Swedbank erbjuder 0,05-0,1 procent.

Orginalartikel hos Compricer: Avdragsgill negative ränta på sparkontot?