Många tar blancolån för att finansiera kontantinsatsen

Blancolån till kontantinsats?

En av fem tar blancolån och av dessa är det tolv procent som använder lånet till en kontantinsats. En du en av dem, läs vidare.

En undersökning som Stockholms Handelskammare gjort via Novus i sommar visar att det är vanligast att använda blancolånet för att köpa bil, båt, motorcykel eller annat fordon. 20 procent tar lån för renovering och 12 procent för att finansiera köp av bostad.

KÄLLA: Stockholms Handelskammare

När det kommer till att ta blancolån för att finansiera en kontantinsats är det yngre blancolåntagare som sticker ut. I åldersgruppen 18-49 år så uppger 19 procent att de tagit blancolån i primärt syfte att finansiera kontantinsats till bostad.

“Det indikerar att vi fått en problematisk situation där hårda kreditrestriktioner vid bostadsköp gör att människor tar stora och dyra blancolån som innebär stora risker för såväl individen som samhället”, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare. Stefan fortsätter: “Sveriges mycket hårda kreditrestriktioner har gjort att unga och människor i familjebildande ålder tvingas ta stora risker för att ta sig in på bostadsmarknaden. Det medför en försämrad rörlighet på bostadsmarknaden och en dålig dynamik på arbetsmarknaden. Det är därför rimligt att politiken rycker handbromsen och gör en samlad översyn av alla kreditrestriktioner.”

Om du själv står inför ett bostadsköp och behöver pengar till en kontantinsats, fundera över detta:

1. Kan du spara ännu mer och vänta med bostadsköpet? Det är självklart bäst om du kan spara ihop till kontantinsatsen. Spara pengarna på ett sparkonto om din sparhorisont är på tre år eller kortare. Är du ung och bor i studentlägenhet och kanske har fem-tio år till första husköpet är det bättre att spara på börsen, i exempelvis en global indexfond.

2. Kan du köpa något billigare? Kanske kan du köpa något mindre, något längre från stan, tillsammans med någon eller ett renoveringsobjekt. Börja smått och uppgradera framöver när din ekonomi är starkare.

3. Kan du låna till kontantinsatsen av föräldrar? Om du har tur kan du låna till kontantinsatsen av dina föräldrar och på så sätt få en lägre ränta eller räntefritt. Glöm inte att skriva papper på detta. Ta gärna hjälp av en jurist så att allt går rätt till.

4. Ska du ta ett privatlån från en långivare till kontantinsatsen? Räkna på detta ordentligt så att du är medveten om vilken kostnad det innebär. Lägg upp en plan för att betala av lånet så snabbt du kan.

Det vanligaste misstaget många gör när de tar ett privatlån är att de endast går till en bank. Kanske till banken där de redan har sitt lönekonto. Men det är ingen bra idé eftersom räntan skiljer sig rejält mellan bankerna. Så jämför alltid mellan ett antal banker innan du bestämmer dig.

Genom att använda dig av en jämförelsetjänst (till exempel Compricer) så gör du en ansökan och får erbjudanden från många olika banker och långivare. Endast en kreditupplysning görs vilket är bra eftersom om en långivare ser att det tidigare gjorts en hel del kreditupplysningar på dig, kan de ta det som ett tecken på att du har ansökt om många lån, eller att många företag är osäkra på din ekonomiska situation. Det kan göra att långivaren ser en risk i att ge dig ett lån, vilket i värsta fall kan betyda att du inte får något lån alls.

Lycka till med bostadsköpet!