Låna till ett fritidshusköp

Bolån till fritidshus - detta gäller

Går du i fritidshustankar kan det vara bra att börja med att fundera över hur mycket du har råd att betala. Undersök hur mycket du får låna och vilken bank som erbjuder lägst ränta.

Media rapporterar om ett stort intresse för att köpa fritidshus just nu. Enligt hemnet såldes det rekordmånga fritidshus (1 228 objekt) via dem i juni. För att hitta en lika hög säljvolym måste man gå tillbaka till 2015 enligt analytikern Erik Holmberg på hemnet. Och enligt färsk data från Svensk Mäklarstatistik så steg priserna på fritidshus med 9 procent under de senaste 12 månaderna (baserat på 6 195 sålda fritidshus mellan augusti 2019 och juli 2020). Medelpriset för fritidshus i riket under de senaste 12 månaderna hamnade på 1 892 000 kronor.

Att låna till ditt fritidshus fungerar som att låna till en permanentbostad.

• Du får maximalt låna 85 procent av köpeskillingen. Resterande summa är den så kallade kontantinsatsen.
  • Amorteringskraven gäller även för lån till fritidshus. Dock finns det en möjlighet att undantas från kraven just nu under en begränsad period. Läs mer här: Alla kan slippa amorteringskravet på bolån.
  • Banken tar hänsyn till andra lån som du har när de gör kalkylen för hur mycket du får låna. Andra bostadslån, privatlån och studielån räknas in.
  • Bankerna använder sig av ett så kallat lånetak, hur mycket du får låna i förhållande till din inkomst, när de bestämmer hur mycket dom är villiga att låna ut till dig. Taket är ingen lag utan bestäms av banken. Det brukar ligga på runt 5 gånger din bruttoinkomst.

Glöm inte att se till att du får en bra ränta på ditt bolån.

Just nu skiljer det 0,4 procentenheter mellan den bank med högst snittränta i juli (1,70 %) och den med lägst snittränta (1,30 %). Skillnaden mellan räntorna är lika med en kostnad på 4 000 kronor per miljon du lånar före ränteavdrag. Lånar du 3 miljoner så finns det alltså en möjlig besparing på 12 000 kronor per år, före ränteavdrag.

Här nedan (under artikeln) ser du alla bankernas listränta och snittränta. Snitträntan är den ränta banken i snitt erbjöd alla nya kunder under föregående månad. Listräntan är den ränta du får betala om du inte får någon ränterabatt eller om din rabatt har gått ut. Jämför och se till att du inte betalar en onödigt hög ränta.

Vill du ha hjälp med bolåneansökan, och slippa många kreditupplysningar, så hjälper vi gärna till. Kostnadsfritt.

Ring oss (08-5000 2000) eller ansök här:

Omförhandla bolån >>

Låna till ny bostad >>