Bostadspriserna sjunker - frågan är hur länge och med hur mycket?

Bostadspriserna sjunker - frågan är hur länge och med hur mycket?

Ny statistik visar på fortsatt sjunkande bostadspriser. Tidningarnas rubriker innehåller orden ”skräcksiffror” och ”ras” trots att prisnedgången är relativt liten om man ser till helåret. Minus 2 procent för bostadsrätter och plus 5 procent på villor. De senaste tre månaderna är priserna för bostadsrätter ned 7 procent och för villor ned 3 procent.

Per-Arne Sandgren, analyschef på Mäklarstatistik säger till TT att detta är den längsta nedgången sedan hösten 2011 då Greklandskrisen oroade oss. När vi läser rubrikerna är det är lätt att glömma att priserna har stigit rejält de senaste åren. Enligt fastighetsindex (småhus) har priserna i Sverige ökat med runt 230 procent sedan 1995. För Stor-Stockholm ligger ökningen på 370 procent och för Stor-Göteborg på drygt 300 procent.

Siffror från Svensk Mäklarstatistik
Bostadsrätter 1 mån 3 mån 12 mån
Riket -3% -7% -2%
Centrala Stockholm -3% -8% -5%
Stor-Stockholm -3% -7% -6%
Centrala Göteborg -2% -6% 3%
Stor-Göteborg -2% -6% 4%
Centrala Malmö -2% -4% 5%
Stor-Malmö -2% -8% 8%
Villor 1 mån 3 mån 12 mån
Riket -2% -3% 5%
Stor-Stockholm -3% -6% -1%
Stor-Göteborg -1% -3% 4%
Stor-Malmö -1% -3% 7%

(Källa: Mäklarstatistik.se)

Kommer priserna sjunka ytterligare? Hur länge kan vi se sjunkande priser?
Detta är frågor som ingen säkert kan svara på. Vad vi vet är att priserna kommer att stabilisera sig och börja stiga igen. När är dock omöjligt att säga.

Cecilia Skingsley, riksbankens vice-ordförande, välkomnarprisnedgången och säger till Svenska Dagbladet att det inte hade varit bra med fortsatta prisökningar i den storleksordning vi har sett de senaste åren. Det höga byggandet är anledningen till prisfallet enligt Cecilia. Hon menar att det sannolikt kommer att fortsätta falla något den närmsta tiden pga. det ökade utbudet.”Jag ser inget stort fall utan en naturlig avmattning i prisutvecklingen”,säger hon om menar att den starka ekonomiska utvecklingen talar för en stabil prisutveckling framöver.

Vad alla bör göra, sjunkande eller stigande priser, är att se över sin bolåneränta.Har du inte förhandlat det senaste året finns det en risk för att du betalar listräntan. Skillnaden mellan listräntan (~2 %) och genomsnittsräntan (~1,5 %) betyder 3 500 kronor i räntekostnader för varje miljon du lånar. Varje år.

Jämförgenomsnittsräntor, just nu mellan 1,30 och 1,66 procent för ett 3-månaders lån, och kontakta några banker för att se vilken ränta du kan få.

Orkar du inte göra det själv, kontakta vår bolånetjänstMittbolån, så gör vi det åt dig. Vi hjälper dig med ett nytt lån, omförhandling och lånelöfte. Tjänsten är kostnadsfri och ansökan är inte bindande.