Riksbanken låter reporäntan ligga kvar på - 0,5 % = låga boräntor framöver

Riksbanken låter reporäntan ligga kvar på - 0,5 % = låga boräntor framöver

En fortsatt expansiv ekonomisk politik med historiskt låg reporänta och återinvesteringar av statsobligationsportföljen leder till låga bolåneräntor ett bra tag framöver.

För att hålla inflationen kvar vid målet på två procent krävs en fortsatt expansiv ekonomisk politik. Därför meddelar Riksbanken idag att de låter reporäntan ligga kvar på rekordlåga -0,5 procent och att de kommer att inleda återinvesteringar av de statsobligationer som förfaller.

Riksbanken bedömer som tidigare att räntan kommer att börja höjas i långsam takt från mitten av 2018.Enligt Riksbankens räntebana (Riksbankens prognos för reporäntan) kommer reporäntan höjas med 0,23 procentenheter under 2018 och med ytterligare 0,51 procentenheter under 2019.

Totalt har Riksbanken tidigare beslutat om köp av obligationer för 290 miljarder kronoroch meddelar idag att återinvesteringar inleds i januari 2018 och pågår till och med första halvåret 2019. Detta innebär att Riksbankens innehav av statsobligationer kommer att öka tillfälligt under 2018 och början av 2019.

Våra boräntor?
Tittar vi på hur våra bostadsräntor har förändrats under året kan vi se att snitträntorna, dvs genomsnittet på faktiskt utbetalda lån, har sjunkit under 2017 för bankerna. Det troliga är att vi kommer att se fortsatta låga boräntor under 2018.
3-mån 1 år 3 år 5 år 10 år
januari 1,54 1,65 1,65 2,1 3,11
februari 1,54 1,58 1,66 2,08 2,85
mars 1,54 1,61 1,66 2,13 3,28
april 1,55 1,59 1,67 2,12 3,07
maj 1,52 1,56 1,65 2,1 3,05
juni 1,51 1,56 1,65 2,09 3
juli 1,51 1,57 1,66 2,03 3,02
augusti 1,52 1,58 1,67 2,07 2,98
september 1,51 1,56 1,67 2,06 3,02
oktober 1,5 1,47 1,66 2,04 3,08
november 1,51 1,51 1,64 2,02 2,99
Skillnad i år -0,03 -0,14 -0,01 -0,08 -0,12
  • Genomsnittsräntorna hos bankerna i november låg på mellan 1,28 % (Ålandsbanken) och 1,66 % (Nordea) för rörliga bolån. För ett tvåmiljonerslån betyder skillnaden (0,38 %) 5 320 kronor per år i räntekostnad efter ränteavdrag.
  • Jämför vi listräntan (2,04 %), den ränta du troligtvis har om du inte har förhandlat med din bank det senaste året, med snitträntan (1,53 %) hos SEB så betyder skillnaden (0,51 %) 7 140 kronor per år i räntekostnad efter ränteavdrag.

Se till att du inte betalar listräntan!