Compricers Pensions-ABC: Snart kommer pengarna!

Compricers Pensions-ABC: Snart kommer pengarna!

Compricers Pensions-ABC har nu nått sitt slut efter en genomgång av den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det privata pensionssparandet. Här följer en kort sammanfattning, lite bra länkar samt viktiga datum för att ge dig bättre koll på din pension.

Allmän pension

Den allmänna pensionen består av inkomstpension, premiepension och/eller garantipension. Den allmänna pensionen är den statliga pensionen som Pensionsmyndigheten ansvarar för. Varje år avsätts 18,5 procent av din lön och andra skattepliktiga ersättningar till den allmänna pensionen.

Tjänstepension

De flesta som arbetar har, förutom allmän pension, dessutom tjänstepension. Din arbetsgivare avsätter en summa varje månad till din tjänstepension. Tjänstepensionen innehåller ålderspension, efterlevandeskydd och sjukförsäkring.

Privat pension

Att komplettera sin pension med ett privat pensionssparande är helt frivilligt. Om du har valt att spara privat till din pension är det den bank eller försäkringsbolag där du spar som kan ge dig information om vad som gäller för din privata pension.

Viktiga datum

Söndagen den 9 december sätts dina nya pensionsrätter (årets intjänade pensionspengar) in. På Pensionsmyndighetens webbplats kan du då se hur mycket du har tjänat in under året. Handeln för de nya pensionsrätterna påbörjas den 10 december. Vill du välja nya fonder för dina pengar bör du göra detta före den 6 december.

Det orangea kuvertet börjar skickas ut i mitten av januari och då är det pensionärerna som får sina kuvert. Här informeras om hur mycket pension som kommer att utbetalas varje månad. I februari och mars får pensionsspararna sina kuvert med information om tillgodohavandet på konton, information om vilka fonder premiepensionspengar är placerade i samt fondernas utveckling under året.

Du har rätt att göra skatteavdrag för upp till 12 000 kronor på ditt privata pensionssparande varje år. För att få avdrag vid taxeringen ska du ha betalat in premien eller satt in pengarna på kontot före årsskiftet.

Bra länkar

• Minpension.se får du en bra bild av nuläget för din pension och kan göra en prognos för framtiden.
  • För att börja ta ut din tjänstepension, vänd dig till det pensionsbolag som förvaltar den. Dina pensionsbolag för tjänstepensionen ser du om du loggar in på här.
  • Vill du jämföra kostnader för fonder? Norman-beloppet visar en prognos för kostnaden att månadsspara 1000 kronor i 10 år. Norman-beloppet visas för alla PPM-fonder på Morningstar.se
  • Har du allmänna frågor om din pension? Ställ din fråga till våra pensionsexperter: Till Expertpanelen

Lycka till!

Originalartikel hos Compricer: Compricers Pensions-ABC: Snart kommer pengarna!