Elkunder har förlorat 845 miljoner i vinter på grund av inaktivitet!

Elkunder har förlorat 845 miljoner i vinter på grund av inaktivitet!

Cirka en femtedel av alla hushåll i Sverige betalar fortfarande tillsvidarepris på sitt elavtal. Tillsvidarepris får du om du inte gör ett aktivt val hos din elhandlare. Och det kan kosta dig det dubbla!

Enligt en sammanställning av Energimarknadsinspektionen ligger tillsvidarepriset 35 procent högre än priset på de rörliga avtalen. Högst pris för tillsvidareavtal för konsumenter i lägenhet har just nu Telje Energi med 171 öre per kWh, och Elverket Vallentuna El AB med 162 öre per kWh.

Bor du i en villa och förbrukar 20 000 kWh/år kan du betala 17 000 kronor per år i onödan.

Billigaste rörliga elavtalet just nu kostar 87 öre per kWh. Har du ett tillsvidareavtal kan du alltså betala nästan det dubbla mot vad du skulle behöva!

”Att elhandlarna håller ett högre pris för just tillsvidarepris beror delvis på att konsumenter med tillsvidarepris är mindre benägna att agera på marknaden. Företagen utnyttjar det faktum att konsumenterna stannar kvar trots att priset är högt” säger Sara Sundberg, avdelningschef på Energimarknadsinspektionen i ett pressmeddelande.

Ta dig en titt på ditt elavtal i helgen!

Leta fram en gammal faktura eller ring ditt elhandelsbolag och ta reda på om du har ett tillsvidareavtal med dem. Ett samtal är allt som krävs! Gå sedan in på compricer.se och skriv in ditt postnummer och jämför om du har det bästa elavtalet du kan få. Ring oss så hjälper vi dig kostnadsfritt att få det bästa el avtalet: 08-5000 2000

Läs mer om tillsvidareavtal och tillsvidarepris:

Välj elleverantör och spara upp till 12 000 kronor
Betalar du fortfarande dubbelt så mycket som du behöver?
Har du marknadens sämsta elavtal?
Jämför EL och spara pengar idag!

Originalartikel hos Compricer: Elkunder har förlorat 845 miljoner i vinter på grund av inaktivitet!