Elpriset stiger – högsta på 17 veckor!

Elpriset stiger – högsta på 17 veckor!

Hur ska man tänka? Binda eller inte? Jämföra bland tusen avtal?

Förra sommaren var elpriserna rekordlåga. Det så kallade spotpriset, det rörliga elpriset på den nordiska elbörsen Nordpool, var nere på låga 8,50 öre/kWh i juli 2015. Några år tidigare, i juli 2009, hade vi ett spotpris på 36,72 öre/kWh.

Just nu (31/5) ligger spotpriset på 25,60 i alla fyra el-områden i Sverige. Och vi kommer troligtvis inte att få se förra sommarens låga elpris denna sommar vilket till stor det förklaras av vädret. Markvattnet är lägre än normalt och det nederbördsfattiga vädret påverkar elpriset negativt.

Så hur ska man tänka?
Priset på el beror på många olika saker och är inte alltid lätt att förutse. Har du en ansträngd ekonomi och gör av med mycket el kan ett bundet avtal ge dig en god nattsömn. Väljer du rörligt se till att du jämför och väljer det elbolag som ger dig bäst och billigast avtal. För det skiljer mycket mellan bolagen.

Ungefär 40 procent av svenskarna har ett bundet elavtal
. Gör du av med 20 000 kWh/år blir kostnaden drygt 14 856 kronor om du binder ditt elpris på tre år idag med bolaget som erbjuder lägst pris. Det är 844 kronor mindre än du betalar om du band förra sommaren.

För ett rörligt avtal betalar du idag drygt 12 000 kronor per år om du har ett av de billigaste avtalen och över 15 000 om du har ett av de dyraste. Det skiljer alltså drygt 3 000 kronor per år mellan det billigaste och det dyraste avtalet.

Det enda du behöver för att spara pengar på din el är 10 minuter och din el-faktura. Då kan du jämföra över 1 000 elavtal och/eller kostnadsfritt få hjälp per telefon att byta till det elavtal som blir billigast och bäst för dig.

Det kanske inte är i hängmattan som du som mest funderar på vilket elavtal du ska välja… men med en liten ansträngning kan du sänka dina elkostnader och få ett schysst tillskott till nästa års semester!

*Uträkningarna är baserade på en villa i el-område 3 med en förbrukning på 20 000 kWh/år