Nöjd spargris

Fem enkla tips för ditt sparande - börja idag!

Att ha ett sparande är viktigt. Du kommer att må bättre och slippa stressa och oroa dig för att pengarna ska ta slut. Och ett litet sparande är bättre än inget så sätt upp två autogiroöverföringar redan idag och du är igång!

Orkar du inte läsa artikeln sammanfattar jag tipsen i videon här nedan.

1. Sätt upp ett mål med ditt sparande.
    Om du har ett tydligt mål med ditt sparande så är det betydligt lättare att motivera dig. Sätt upp ett eller flera mål och om de är stora, komplettera gärna med mindre delmål. Och glöm inte att fira när du når dem

2. Det första sparande du ska ha är till en buffert.
    Att ha en liten buffert för förutsägbara och oförutsägbara händelser är viktigt. Vissa tider på året går det kanske åt lite mer pengar, såsom vid jul eller under semestern, och för att få det att gå ihop behöver i spara under resten av året. Det händer också saker i livet som vi inte har kontroll över: Du blir av med jobbet, du eller en anhörig blir sjuk eller tvättmaskinen eller förhållandet går sönder. Händelser som medför både psykiska och ekonomiska påfrestningar. Genom att skaffa dig en buffert ger du dig själv de ekonomiska förutsättningarna du behöver för att klara av en jobbig period.

Sikta på att spara ihop 3 månaders utgifter men kom ihåg att några tusenlappar i buffert är bättre än inget. Bufferten ska du spara på ett sparkonto med insättningsgaranti och ränta. Läs mer om ditt buffertsparande här: Compricers ekonomiskola del 5: Buffert

3. När bufferten finns på plats ska du sätta upp ett långsiktigt sparande.
    Målet för ditt långsiktiga sparande kan vara att kunna åka på drömresan, få ihop till en insats till en bostad eller ett sparande till din pension. Dessa pengar ska inte sitta på ett sparkonto utan ska investeras på börsen där du har möjlighet till en bra avkastning. Pengarna du sparar idag kan växa så att de är värda betydligt mer imorgon.

Det enda du behöver göra är att öppna ett Investeringssparkonto (ISK) hos din bank och investera i två globala indexfonder med låga avgifter så får du i genomsnitt åtta procents avkastning per år. Var dock medveten att börsen går upp och ner - vissa år ner rejält. Men är du långsiktigt och undviker att sälja när det går ner så kommer du att få en bra avkastning på dina pengar. Läs mer om långsiktigt sparande här: Ekonomiskolan del 6: Långsiktigt sparande

4. Gör sparandet automatiskt.
    Det bästa sparandet är det som blir av. Sätt upp ett autogiro och för över en summa till ditt sparkonto och en summa till ditt Investeringssparkonto direkt när din lön kommer in. Och kom ihåg att en hundralapp är bättre än inget. Så sätt upp detta sparande redan idag även om du känner att du inte kan avvara en stor summa.

5. Se över ditt pensionssparande.
    Kanske tänker du att din pension är så långt fram i tiden och att du kan nog inte påverka hur mycket pengar du får. Men det är feltänkt. Det är viktigt att du redan nu placerar din pension bra. Se över vilka fonder du har och vilka avgifter du betalar. Har ditt sparande avkastat runt 8 procent per år? Om inte kan det vara ett tecken på att du behöver se över dina fonder. Eller flytta din pensionsförsäkring - läs mer om pensionsflytt här: Sänkta avgifter vid flytt av pensionsförsäkring.

Se till att du får tjänstepension från din arbetsgivare och fundera på att sätta upp ett privat sparande. Får du ingen tjänstepension så kommer du få mindre än hälften av din lön i pension. Har du tjänstepension får du kanske runt 60-70 % av din lön. Om du känner att det inte räcker bör du också sätta upp ett privat pensionssparande. Läs mer om pensionssparande här: Compricers ekonomiskola del 10: Pensionen

Fem spartips från sparekonomen (3:07 min)