Ge dig själv PPM i julklapp

Ge dig själv PPM i julklapp

Jullovet är ett ypperligt tillfälle att se över och kanske förbättra våra fondval! Här följer Johanna Kulls, sparanalytiker på Avanza Bank, tips:

Köpa julklappar, julstäda, umgås med släkten, fixa en klänning till nyår och snabbt gå ner tre kilo. Ja att just pensionen och pensionssparandet lätt blir bortprioriterat i december är inte så konstigt. Ändå har många av oss precis fått årets största sparpott insatt på kontot.

Jag pratar om årets premiepensionspengar som i dagarna landade i våra PPM-fonder. Jullovet är därför ett ypperligt tillfälle att se över och kanske förbättra våra fondval.

I just PPM-väljer jag den enkla men hittills så effektiva vägen att inte göra något val alls. Jag låter lugnt mina pengar gå in i förvalda AP Såfa. Även kallad soffligarfonden.

Jag gillar PPM-soffan av många orsaker; den är billig, den ger mig bredd och risken anpassas efter min ålder. Fram till dess att jag fyller 55 är hela innehavet placerat i aktier utspridda över hela världen, så jag blir inte beroende av en marknad, politiker eller råvara. Från 56 års ålder minskas sedan aktieandelen och jag får gradvis en större andel i räntor.

Många skräms över den höga aktieandelen, men att ha 100 procent placerat i aktiefonder till minst 55 års ålder är viktigt. Det är på börsen våra pengar växer. Inte varje år men över tid. I räntor växer det däremot mossa på pengarna.

AP7 aktiefond har i snitt växt 22 procent per år senaste fem åren. Det kan vi inte räkna med varje år, men det säger lite om hur vass fonden är. Och hur svårt det är för andra förvaltare att slå den.

Se därför upp för PPM-säljarna som ringer och erbjuder sig att hjälpa dig med pensionssparandet. De har på senaste åren blivit värre, fräckare och 10 000-tals sparare har blivit lurade, inlåsta och betalar dyra avgifter för riktigt usla fonder.

Nej, vill du som jag ha en lugn jul utan pensionsstress, välj då PPM-soffan för dina pengar. Det är ett smart och bra sparande. Som sköter sig självt och du får mer tid till att ordna jul!

Skriven av Johanna Kull, Sparanalytiker på Avanza Bank och Expert i Compricers Expertpanel