Har du 13 månaders uppsägningstid på ditt rörliga elavtal?

Har du 13 månaders uppsägningstid på ditt rörliga elavtal?

Enligt elpriskollens genomgång finns det exempel på uppsägningstider upp till 13 månader. Det vanligaste är mellan 0-1 månad.

”Jag tror att många konsumenter uppfattar ett avtal om rörligt pris som ett avtal man snabbt kan lämna, till skillnad från avtal om fast pris där det är tydligare för kunden att man binder upp sig till ett och samma företag under ett eller flera år”,säger Daniel Norstedt, avdelningschef på Energimarknadsinspektionen.

De flesta vet att man kan välja mellan bundna och rörliga elavtal.Men att båda typerna av avtal har upp till 13 månaders uppsägningstid är nog nytt för många. Att välja ett bolag med uppsägningstid behöver inte vara fel, det viktiga är att du är medveten om vad du tecknar och är uppmärksam på uppsägningstiden så att du planerar rätt och kan byta elavtal om och när du vill.

I vår jämförelse för en villa i Karlstad (Elområde 3) har de 10 elbolag som hamnar bäst till i pris (lägst pris) på ett rörligt avtal (20 000 kWh/år i förbrukning) en uppsägningstid på högst 1 månad.

Just nu i vår jämförelse - lägst och högst pris
Lägst elpris för ovan villa är 83,82 öre/kWh vilket blir 16 764 kronor per år. Högst elpris i vår jämförelse ligger på 101,57 öre (kWh) vilket blir 20 316 kronor per år (Rörligt elpris med pristak). Se jämförelsenhär >>

Ps. Har du ett anvisat elavtal (du har inte valt bolag eller ditt bundna avtal har löpt ut) så betalar du troligtvis 30 procent för mycket, helt i onödan.