”Mellan 2020 och 2025 kan elpriset komma att fördubblas”

”Mellan 2020 och 2025 kan elpriset komma att fördubblas”

Historiskt låga elpriser kommer vi som konsumenter kunna se fram emot några år framöver skriver Dagens Industri. Men sen blir elen betydligt dyrare.

Enligt Andreas Myhre, elförvaltningschef på det norska energibolaget Los Energy, kan elpriset komma att fördubblas mellan 2020 och 2025. En av anledningarna är de svenska kärnkraftverken som står inför stora investeringar för att leva upp till EU:s nya säkerhetsregler. Även de fyra reaktorer som ska tas ur bruk senast 2020 på grund av renoveringsbehov kommer att påverka elpriset.

Elbolaget Bixia spår att priserna kommer att falla fram till 2019 för att stiga igen under åren 2020 till 2022, för att 2030 bli 20 procent högre än idag. Bixia räknar samtidigt med att vår elanvädning kommer att öka, både på grund av att vi blir fler men också för att fler elbilar kommer in på marknaden.

Ska man binda sitt elavtal nu?
Så här svarar Joakim Ottander, Energiexpert EliQ AB, och expert i Compricers expertpanel:

Om man bor i lägenhet och har relativt låg elförbrukning och/eller anser att man har råd att betala för kortare extrema elpristoppar skulle jag definitivt välja ett rörligt elavtal (vilket över en längre period nästan alltid lönar sig). Om man däremot bor i en stor eluppvärmd villa och vill undvika chockhöga elräkningar under vintermånaderna så rekommenderar jag ett fastprisavtal alternativt ett mixat eller ”vintersäkrat” elavtal som är en kombination av fast och rörligt där man ”köper” ett tak under dom kalla vintermånaderna.

Personligen rekommenderar jag rörligt avtal om du har råd med tillfälliga toppar i elpris och förbrukning, det brukar löna sig i det långa loppet (precis som rörlig boränta). Att binda ditt elpris blir som en försäkring och gör att du får bättre koll på dina kostnader under bindningstiden.

Jämför ditt elavtal så du inte betalar onödigt mycket. Jämför här >>