Blir du 100 år behöver du en hel massa pension!

Blir du 100 år behöver du en hel massa pension!

Medellivslängden hos flickor som föds idag förväntas vara närmare 84 år skriver Anna Allerstrand på PTK Tjänstepensionsbloggen. År 1900 var medellivslängden inte ens 60 år. Vad händer med vår pension om vi lever så mycket längre?

Världens äldsta människa blev 122 år

Äldsta svensken blev 113 år. Just nu är cirka 1700 svenskar över 100 år gamla och antalet har tiofaldigats sedan 70-talet. Vi blir helt enkelt äldre och förhoppningsvis friskare. Kanske blir resultatet att vi kan jobba en bra bit efter 65-års åldern och därigenom inte behöver leva på vår pension längre än som dagens knappa 20 år?

Allmän pension, tjänstepension och privatpension

Idag får du cirka 50 procent av din lön i allmän pension. Har du tjänstepension så får du upp till 75 procent av din lön i pension. Privat sparande kan täcka upp därefter. Vad som händer om vi lever längre vet vi inte eftersom det beror på hur länge vi jobbar, men vi kan gissa att vår pension blir viktigare när vår livslängd ökar.

Några tips:

• Öppna ditt orange kuvertet som kommer snart – där finns information om din allmänna pension.
  • Se över dina val i Premiepensionen. Har du inte gjort något val kan du vara lugn, då har du en bra fond. Har du valt fonder? Se till att de levererar bra och har låga avgifter.
  • Logga in på minpension.se för en pensionsprognos av hela din pension
  • Se till att du får tjänstepension från din arbetsgivare. Om arbetsgivaren inte erbjudet detta spara själv och försök bli kompenserad via lönen. Ett riktmärke är 4,5 procent av din lön upp till cirka 35 000 och 30 procent av lönen därutöver.
  • Sluta spara i ditt avdragsgilla privata pensionssparande, du blir dubbelbeskattad nu när avdragsrätten tas bort, och lägg upp ett annat sparande – tips här!

Orginalartikel hos Compricer: Blir du 100 år behöver du en hel massa pension!