Låter 8 % i avkastning varje år bra?

Låter 8 % i avkastning varje år bra?

Då behöver du inte få ångest över att du inte har valt fonder i din premiepension. Har du inte gjort något val så får du cirka åtta procent i avkastning per år om börsen fortsätter utvecklas som de senaste 26 åren.

Har du gjort ett val en gång är det läge att se över valen

Många av oss har en gång gjort ett val av fonder i vår premiepension för att sedan inte undersöka hur bra fonderna presterar. Risken är stor att dina fonder inte håller måttet. En undersökning av AP7 (det statliga alternativet i premiepensionssystemet) visar att genomsnittsavkastningen för oss som själva har valt fonder i premiepensionen är 4,5 procent per år (mellan år 2000-2014) samtidigt som förhandsalternativet AP7 har gett 8,6 procent i avkastning i genomsnitt per år.

En simulerad utveckling av AP7 Ahär >>

Låga avgifter är viktigt!

Att själv välja fonder till din premiepension kan absolut vara bra så länge du väljer fonder med låg avgift i relation till avkastningen. Studier visar att en avgift på 1,5 procent kan sänka din framtida pension med upp till 40 procent. Det är också viktigt att sänka risken i din premiepension när du närmar dig pension genom att välja mer räntefonder och färre aktiefonder.

Den allmänna pensionen = inkomstpension och premiepension

Cirka en femtedel av den allmänna pensionen kommer att komma ifrån din premiepension och det är också denna del som du själv har möjlighet att påverka genom att välja fonder. Risken i inkomstpensionen är mycket låg och har haft en avkastning på knappt två procent per år de senaste 14 åren.

Vill du ändra dina val i din premiepension?

Logga in på pensionsmyndigheten.se och klicka på ”Byta fonder”. För en översikt över hela din pension inklusive din tjänstepension och privatpension, logga in på minpension.se.