I sommar kan vi få negativa elpriser!

I sommar kan vi få negativa elpriser!

”I sommar kan Sverige för första gången få negativa elpriser”, sa Bosse Andersson, vice vd för branschorganisationen svensk Energi till tidningen metro i tisdags.

Elen är rekordbillig - Spotpriserna är nere på nivåer som inte skådats på åratal

Det så kallade spotpriset, det rörliga elpriset på den nordiska elbörsen Nordpool, är nere på mycket låga nivåer. Spotpriserna låg i förra veckan på åtta-nio öre/kWh över dygnet för att sedan sjunka till fyra öre/kWh på de flesta håll i landet.

Så vad betyder det låga priset för oss konsumenter? Jag ställde några frågor till Joakim Ottander, elexpert i Compricers expertpanel:

I Tyskland och Danmark har det förekommit negativa elpriser då producenterna fått betala för att bli av med sin el. Kan detta hända även i Sverige?

Ja, i teorin kan det bli så och med stor sannolikhet kommer det också inträffa inom en snar framtid. Negativa priser kommer dock vara begränsat till relativt korta perioder och över längre perioder är det det genomsnittliga spotpriset som är avgörande för hur mycket elproducenterna får betalt. Just nu är de genomsnittliga spotpriserna mycket låga och många elproducenter lider av dålig lönsamhet.

Hur påverkar det oss konsumenter? Får vi billigare el nu? Kan elen bli gratis?

Det är egentligen samma sak för konsumenterna som för producenterna, om det någon enstaka timma eller dag blir negativa priser behöver inte nödvändigtvis ha så stor påverkan på elräkningen för det är det genomsnittliga spotpriset som avgör vad elräkningen landar på.

Skulle det kunna bli så att vi får betalt för att använda el?

Utöver spotpriset så utgörs den totala elkostnaden av överföringsavgifter och fasta avgifter till nätbolaget samt övriga skatter, avgifter och moms så i praktiken kommer elräkningen aldrig bli 0 kr (eller negativ).

Kan inte producenterna lagra elen istället för att betala för att bli av med den?

Den förnyelsebara elektricitet som genereras från sol- och vindkraft är inte lika förutsägbar som exempelvis vatten- eller kärnkraft. För att man skall kunna nyttja 100 procent av all energi som produceras, under exempelvis en solig sommardag när behovet av elektricitet är låg, behöver man tillfälligt kunna lagra energin. Lagring av elektricitet är alltså en förutsättning för ett optimalt energisystem men lagring av elektricitet är dyrt. Det enklaste sättet att lagra elektricitet är i ett batteri och det är som bekant dyrt med stora batterier. Det amerikanska företaget Tesla som tillverkar elbilar lanserade nyligen ett batteripack avsett för privathushåll som producerar egen el. Detta är ett av de första seriösa initiativen till att möjliggöra för vanliga villahushåll att bli helt självförsörjande på el.

Kommer både rörliga och fasta elpriser att sjunka framöver?

Vi har just nu väldigt låga elpriser generellt, både fasta och rörliga. Om de kommer sjunka ytterligare är omöjligt att säga men det är mycket som tyder på att de, bortsett från normala säsongsvariationer, inte kommer öka särskilt mycket under det kommande året.

Tycker du att man bör binda sitt elavtal nu?

Om jag hade bott i en storförbrukande villa hade jag tecknat ett elavtal med fast elpris på ca 3-5 år för att inte riskera att drabbas av några tråkiga överraskningar om det blir kalla vintrar. Nu bor jag i lägenhet och väljer därför rörligt elpris. Jag rekommenderar alltid att teckna avtal med elbolag som uppfyller Naturskyddsföreningens märkning "Bra Miljöval".