Insättningsgarantin ändrad!

Insättningsgarantin ändrad!

Från och med 1 juli gäller nya regler för insättningsgarantin – skyddet för pengar på konto stärks!

Skyddet = 950 000 kronor

Tidigare gällde skyddet för 100 000 euro vilket nu alltså har ändrats. Dina pengar skyddas nu upp till 950 000 kronor per konto och per person. Skyddet kan också vara högre när det är kopplat till vissa livshändelser till exempel en bostadsförsäljning. Då är det maximala ersättningsbeloppet 5 miljoner kronor.

Vad betyder det att ett konto har insättningsgaranti?

Går din bank eller finansinstitut i konkurs, och du inte får tillbaka dina sparpengar, betalar Riksgälden upp till 950 000 kronor till dig för de pengar du har på ett konto med insättningsgaranti. Garantin gäller per person och per bank. Har du mer än så sparat på ett och samma konto bör du alltså skaffa flera konton på olika banker/institut för att garantin ska täcka alla dina sparpengar.

Sätter du in pengar i ett inlåningsföretag utan insättningsgaranti så riskerar du att förlora du dina pengar vid en konkurs. Det är ovanligt med konkurser bland dessa bolag och andra inlåningsföretag men det förekommer. Väljer man att spara sina pengar i ett företag utan insättningsgaranti så ska man vara medveten om att den högre avkastning man får också betyder större risk.

Idag kan du få upp till 0,9 procent i ränta med fria uttag och insättningsgaranti

Binder du räntan på fem år kan du få få 1,9 procent i ränta. Väljer du ett konto utan insättningsgaranti kan du idag få 6,50 procent i ränta med fria uttag.