Kalsonger för att förutspå framtiden!

Kalsonger för att förutspå framtiden!

Att förutspå framtiden är något som många av oss skulle vilja kunna göra men som ofta är mycket svårt. När vi t.ex. ställer frågor om hur konjunkturen och ekonomin kommer att utvecklas i framtiden får vi ofta lika många svar som de experter vi frågar. Att experter skulle vara bättre på att ge kvalificerade gissningar om framtiden än kollektivet/gruppen är ett omdiskuterat ämne där många studier visar att så inte är fallet. Riksbanken är t.ex. de som sämst har kunnat förutse hur reporäntan kommer att utvecklas de senaste fem åren enligt centralbankens egen utvärdering.

Vem vill bli miljonär?

I TV-programmet Vem vill bli miljonär får deltagarna använda sig av livlinor bl.a. ringa en vän eller fråga publiken. Ofta ringer man en vän man vet är riktigt duktig på ett visst ämne. Trots detta är det nästan alltid bättre att fråga publiken. Enligt boken The wisdom of crowds av James Surowieck svarar 65 procent av vänner som rings upp i tävlingen rätt samtidigt som publiken svarar rätt i 91 procent av fallen.

Men finns det någon hjälp att tillgå när konjunkturen och ekonomin ska förutspås?

Kalsongindex

Allan Greenspan (chef för Federal Reserve i USA 1987-2006) ska ha använt sig av försäljningssiffror från kalsongförsäljningen för att prognostisera och besluta om ekonomiska åtgärder i USA. Det sägs att kalsonger är det första en man drar in på att köpa i riktigt dåliga tider. Teorin säger att eftersom kalsonger anses vara en nödvändighet och inte en lyxartikel bör försäljningen vara konstant – utom under svåra ekonomiska nedgångar, då män kommer att vänta längre innan de köper nya kalsonger.

Kjolindex

Enligt denna teori finns det ett samband mellan konjunktur och kjollängd. Teorin säger att kjolarna är kortare när det är högkonjunktur och längre under lågkonjunktur. Teorin ska ha lanserats under 1920-talet men verkar inte riktigt hålla. T.ex. så var kjolarna längre under 1950-talet när Europa och västvärldens ekonomi återhämtade sig starkt, än vad de var under depressionens 1930-tal.

Kondomindex

I januari i år fick vi ett nytt index att ta hänsyn till: Kondomindex. I Polen minskade kondomförsäljningen under 2011 för första gången någonsin och forskare i landet försöker nu hitta förklaringar till förändringen. Nya sexvanor, en äldre population och katolska kyrkans motstånd hör till förslagen. En sexologiprofessor från landet tror dock att det beror på försämrat humör och stress i samband med de tuffa ekonomiska tiderna.

Vad använder du för att förutspå framtiden?

Originalartikel hos Compricer: Kalsonger för att förutspå framtiden