Kommer elnäten alltid att vara under monopol?

Vår el-expert Joakim Ottander förklarar här hur vårt elnät fungerar och vad han tror om framtidens elförsörjning.

Vi skriver ganska ofta om elpriser och om hur man genom att jämföra elbolag kan spara pengar. Och även om detta är sant och att många fortfarande har dyra anvisningsavtal, ofta utan att veta om det, så är det många som hör av sig och stör sig på elnäten och avgifterna för dessa som vi inte kan påverka. Så på grund av detta ställde jag en fråga till Joakim Ottander, vår el-expert i Compricers Expertpanel. Och här följer hans, tycker jag, intressanta svar.

Kommer elnäten alltid att vara under monopol?
Detta är en mycket intressant fråga som dessutom ligger i tiden.

Inledningsvis vill jag passa på att nämna att el som en ”mänsklig rättighet” är en relativt ny företeelse. I Sverige tog utbyggnaden av elnätet fart kring förra sekelskiftet (år 1900) men det finns fortfarande många miljoner människor som lever utan elektricitet, det som vi i västvärlden ser som en självklarhet.

Elnätet i Sverige delas in i tre nivåer; (1) lokala elnät, (2) regionala elnät samt (3) stamnätet. Tillsammans bildar dessa en viktig och kritisk samhällsfunktion som är långt viktigare än vad många inser. I Sverige har vi numera en väl fungerande elnätsverksamhet med få avbrott men så sent som i januari 2005 efter stormen Gudrun såg vi hur skört elnätet var. Gudrun tvingade fram mångmiljardinvesteringar från elnätsbolagens sida som fick gräva ner de luftburna elledningarna. Dessa investeringar tillsammans med investeringarna i nya smarta (fjärravlästa) elmätare har gjort att elnätspriserna ökat kraftigt. När priserna ökar är det naturligt att man ställer sig frågan om det finns något alternativ till sitt dyra elnätsbolag? Och svaret på den frågan är i princip nej. Idag är det enda alternativet att frikoppla sig från elnätet och producera sin egen el, en lösning som är både dyr och opålitlig. Å andra sidan går den tekniska utvecklingen framåt i rasande takt vilket gör att den typen ”självförsörjande” lösningar blir mer och mer konkurrenskraftiga.

Däremot tycker jag personligen att det känns fel att kapa ledningen till elbolaget för att bli en isolerad, självförsörjande ö. Det skulle innebära att alla hushåll måste överdimensioneras för att klara effekttoppar, istället för att som påkopplad på elnätet kunna köpa el när man har underskott och sälja tillbaka el till elnätet när man har överskott. Men då är det såklart elnätsbolagens uppgift (och staten som reglerar dem) att kunna erbjuda ett sådant flexibelt elnät och dessutom konkurrenskraftiga affärsmodeller på toppen av det. Om det är just en avreglering som är det bästa för framtiden kan jag inte svara på men vad som är säkert är att regelverket måste anpassas för det framtida energisystemet för om inte det sker kommer elnätet som det ser ut idag att självdö.

Joakim Ottander
Energiexpert ELIQ AB

Vad kan du göra idag för att spara pengar på elen?