Många måste klara sig på 7 046 kronor per månad före skatt!

Många måste klara sig på 7 046 kronor per månad före skatt!

Ett nytt projekt är sjösatt för att utreda pensionssystemet och framförallt kvinnors låga pension. Alla frågor som rör jämställdhet i arbetslivet och pensionssystemet ska lyftas och granskas.

Jag skrev en artikel här i nyhetsbrevet häromveckan med rubriken ”Skulle du klara dig på A-kassans 11 000 kronor i månaden?” Artikeln handlade om huruvida man behöver en inkomstförsäkring. Många av er kommenterade artikeln med att det eller mindre är vad ni har att leva på varje månad i pension.

Och det är helt sant. Många har inte mycket att leva på varje månad och det är framförallt många kvinnors låga pension (även om många män också har låg pension) som är problemet.

Låga pensioner för kvinnor ska nu granskas

”Man måste fråga sig om det är rimligt att kvinnor som deltagit fullt ut på arbetsmarknaden ändå till någon del tvingas uppbära garantipension”, sa socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S) i en artikel i Svenska Dagbladet igår.

Ett särskilt jämställdhetsprojekt har nu startat i Riksdagens pensionsgrupp med fokus på kvinnors låga pensioner. Projektet kommer dels att titta på pensionssystemet men också på vad det betyder att vårt arbetsliv ser ut som det gör. Kvinnors låga pensioner beror dels på låga nivåer i den allmänna pensionen, där även om personer arbetat i över 40 år får låg pension pga. låg inkomst, och att kvinnor ofta arbetar deltid.

Annika Strandhäll säger till Svenska Dagbladet att arbetet mot mer jämställda pensioner är både långsiktigt – frågor som rör jämställdhet i arbetslivet och kortsiktigt – förändringar i pensionssystemet. När pensionssystemet sjösattes 20 år sedan trodde man inte att 30 procent av kvinnorna fortfarande idag skulle jobba deltid och att löneskillnaderna mellan kvinnor och män under ett arbetsliv skulle ligga på i snitt 3,6 miljoner kronor.

Lite pensionsfakta (siffrorna anges före skatt)

Garantipension

Enligt pensionsmyndigheten hade 776 600 personer garantipension 2014. Garantipension är ett grundskydd för de som har haft en liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Full garantipension är 7 046 kronor per månad för den som är gift och 7 899 kronor per månad för den som är ogift.

Allmän pension

I snitt fick pensionärer 12 000 kronor i månaden i allmän pension under 2014. Varje år avsätts 18,5 procent av inkomsten (upp till 7,5 inkomstbasbelopp dvs. 435 750 kronor i år) till allmän pension (16 procent till inkomstpension och 2,5 procent till premiepensionen).

Snitt total pension

Allmän- privat- och tjänstepension 2012: 16 248 kronor i månaden (13 570 kronor för kvinnor och 19 463 kronor för män).

Kvinnors andel av mäns pension 2014

Allmän pension 82 procent. Total pension 72 procent.

Orginalartikel hos Compricer: Många måste klara sig på 7 046 kronor per månad före skatt!