Sparar du inte i fonder? Då är du mycket ovanlig! I och med vårt pensionssystem med premiepension i Sverige så sparar alla svenskar i åldern 18-76 år i fonder. Och vi låter magkänsla och historisk utveckling styra fondvalen.

Om vi bortser från premiepensionssparande så är det 76 procent av svenska folket som sparar i fonder, vilket är en exceptionell siffra sett internationellt. Sex av tio barn har ett fondsparande i Sverige.

Att skapa en buffert är största anledningen till att vi sparar privat i fonder

Nästan hälften av alla som sparar i fonder sparar till pensionen, en tredjedel sparar i fonder som ett komplement till annat sparande eller för att få en bra avkastning. En fjärdedel sparar till barn/barnbarn och till speciella ändamål.

50 procent av fondspararen har aktiefonder där tillväxtmarknader följt av Sverigefonder är de vanligaste aktiefondtyperna.

Magkänsla och historisk utveckling är vad vi tycker är viktigast när vi ska välja fond

Vad är viktigast för dig när du ska välja vilken fond du ska spara i – frågade SBAB Bank nyligen över tusen svenskar:

• Hur fonden gått tidigare 37 %
  • Vet inte 19 %
  • Magkänsla 13 %
  • Att någon rekommenderat den 11 %
  • Att den har en etisk inriktning eller tar socialt ansvar 9 %
  • Fondavgiften 9 %
  • Hur många stjärnor den fått av Morningstar 3 %

”Andelen som säger "vet inte" är hög på alla frågor i den här undersökningen. Jag tolkar det som att ganska många tycker att det är svårt att välja fonder, de vet inte vad som är viktigt att titta på, hur fondavgiften slår eller om fonder är ett bra sparval över huvud taget.” säger Maria Landeborn, privatekonom på SBAB.

Oroväckande att bara 9 procent av oss tycker att fondavgiften är viktig när vi väljer fonder!

Som vi har skrivit om tidigare, Du får sämre avkastning på dyra fonder, så finns det ingen tydlig positiv relation mellan dyra fonder och hög avkastning. Undersökningar har till och med visat att det motsatta kan vara sant. Att vi ska titta på hur fonden har gått historiskt är självklart, även om det inte är någon garanti för hur den kommer att gå i framtiden. Hur mycket avgifter vi kommer att betala för våra fonder kan vi dock räkna ut, bland annat viaNormanbeloppet. Och att avgifterna kan ha en stor påverkan på vår framtida avkastning är tydligt.

Beräkningar av Morningstar visar på en snittkostnad på 14 000 kronor vid månadssparande på 1000 kronor under 10 år. De billigaste indexfonderna ligger på en kostnad runt 1000 kronor och de dyraste hedgefonderna hamnar på en avgift på över 40 000 kronor.

”Det finns en utbildningslucka här. Vi måste förenkla och förklara hur man ska tänka så att fler förstår och inte känner sig så osäkra. Det behöver inte vara den som kan mest som lyckas bäst - mycket handlar om att vara långsiktig, spara regelbundet och att sprida ut sina pengar i olika sorters fonder”,
avslutar Maria.

Källa:
Fakta: 8 av 10 sparar i fonder (Fondbolagens förening)
Åtta av tio vilsna i fonddjungeln (SBAB Bank)

Originalartikel hos Compricer: Magkänsla och historisk utveckling styr våra fondval – inte den viktiga fondavgiften!